Fria projekt förbättrar 3D-animering

Publicerad:   •  Uppdaterad:

3D-animeringsprogrammet Blenders community har en egen metod för att utveckla programvaran. De skapar filmer och spel, som med sina fria licenser kan inspirera andra att använda programmet.

Opinion

Blender foundation organiserar projekt för att testa och förbättra den fria programvaruvärldens tredimensionella skapande med Blender. Varje projekt bjuder in artister i Blenders community till Amsterdam som får jobba ett år med ett professionellt mål, ett projekt skapat med Blender.

Allt material släpps under en Creative commons-licens.

Första projektet, filmen Elephants dream, hade arbetsnamnet Project orange och påbörjades september 2005 och släpptes mars 2006. Den tio minuter långa kortfilmen var samproducerad med Nederlands instituut voor mediakunst, som utmanade produktionsteamet att skapa en abstrakt historia.

Project peach, andra projektet, startade i oktober 2007 och släpptes april 2008 under namnet Big Buck Bunny. Detta var det första projektet i Blenderinstitutet i Amsterdam. Den tio minuter långa kortfilmen med en stor gosig kanin och tre ettriga gnagare i huvudrollerna är inspirerad av den tecknade serietraditionen.

Tredje projektet, Project apricot, är ett spel. Yo Frankie! påbörjades i februari 2008 och färdigställdes september 2008. Denna gång förbättrades Blenders färdigheter som verktyg för spelskapande. Spelaren kontrollerar den onda gnagaren Frankie som letar i skogen efter andra djur att trakassera.

Det fjärde och senast slutförda projektet är också den tredje filmen i serien. Project durian, sedermera Sintel, startades september 2009 och hade premiär vid Nederländernas filmfestival i slutet av september 2010.

Sintel hade mycket större team och budget, målet var ambitiöst och resulterade i en 15 minuter lång kortfilm som har vunnit mycket uppskattning på internet.

Alla filmer, och spelet, är fria att ladda ner från respektive hemsida.

Fria Tidningen