Granskning: mediemakten och politiken

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Penningstinna annonsörer, gigantiska mediahus med politiska ambitioner och stenhårda krav på lönsamhet. Så ser den granskande journalistikens förutsättningar ut.

Fördjupning

Vi på Fria Tidningar försöker alltid lyfta frågor om mediekoncentration och journalistikens utveckling. I detta temanummer utökar vi diskussionen till att omfatta hur näringslivet och det politiska klimatet påverkar de nyheter vi blir serverade.

Vi fortsätter att gräva i Bonniers rasande framfart, inte bara i medielandskapet utan också numera i de politiska korridorerna. Deras uppköp av TV4 undgick bara att vara ett rent lagbrott efter en överenskommelse mellan företaget och regeringen att det inte skulle anmälas till radio- och tv-verket.

Utöver Bonniers affärer har vi också tittat på hur ägarkoncentrationen blivit än mer koncentrerad och hur annonsörernas makt över nyhetsmedierna ökar.

Skriv ut och spara detta nummer, så har du något att plocka fram nästa gång du undrar om det är du eller (medie-)världen som är galen!

Fria Tidningen