Att ta varumärkesfetischen för långt

Publicerad:   •  Uppdaterad:

- Det är insidan som räknas, säger David (Martin Hedman) i sexualupplysningsfilmen Kärlekens språk 2000. Liksom alla ynglingar i filmen är han sockersöt, välkammad och anorektiskt smal. De unga tjejerna är blonda, med tajta midjor, stora bröst och rakade kön.

Kultur

Kärlekens språk 2000 visades på biograferna i våras, för en begränsad publik. Nu till hösten ska den visas i skolorna. Och samtidigt släpps dvd-versionen. Mest omskriven har filmen blivit för att den är en vanlig spelfilm som visar autentiska sexscener. Franska Baisse-moi (2000) och amerikanska Ken Park (2002) är andra uppmärksammade sådana. Ingen av dem var särskilt bra. Men de gjorde succé just på grund av samlagen.

Gränsen mellan porrfilm och vanlig spelfilm är inte alltid lätt att dra. Och när skådespeleriet är så taffligt och dialogerna är så usla som i Kärlekens språk, blir det nästan omöjligt. Handlingen kretsar kring tv-kändisen Stella Måne (Regina Lund), som alla är kära i. Runt henne flockas ett gäng kompisar i övre tonåren, som vecklar in sig i kärlekstrassel och triangeldraman. Sedan har de sex med varandra. Inoljade, mellan tända ljus och vita lakan. Inklippt bland samlagen finns själva sexualupplysningen. Den består huvudsakligen av klyschor typ 'använd kondom, kondom är sexigt'.

Några riktiga skådespelare medverkar visserligen. Bert-Åke Varg och Kim Anderzon spelar ett seniorpar, som ska gestalta problemen kring de äldres sexualitet. Men vi får inte se några nakenscener med dem. Det säljer väl inte lika bra som välsvarvade artonåringar. De unga pojkarna i filmen har trimmat den övre delen av sitt könshår, så att organet ska se större ut. Det är ett gammalt porrfilmstrick. Men vilken funktion fyller detta i en så kallad upplysningsfilm? Förutom att ge unga män komplex.

Vilken funktion fyller filmen egentligen? Ett svar kan man hitta på filmbolaget Oak Hill Productions hemsida. Där berättas att Kärlekens språk 2000 sponsrats av läkemedelsföretagen Schering, Pfizer och Organon 'som ser detta som ett bra och seriöst sätt att nå ut till dagens ungdom via ett media som verkligen når fram till rätt åldersgrupp'.

Och det görs ordentlig reklam för deras produkter i filmen.

- Ett minipiller, som Cerazette, från Organon.

- Det här är en spiral från Schering, den rekommenderas till alla kvinnor.

Och så vidare. Det krassa vinstintresset styr tydligen sexualupplysningen.

Fakta: 

FILM
Kärlekens språk

Filmbolag: Oak Hill Production

Stockholms Fria