Handelsforskare: ”Att betala handlar om värdighet”

Publicerad:

Nu öppnar Matmissionen i Veddesta. Kan det ha en stigmatiserande effekt att låta fattiga handla billigt? SFT frågar handelsforskare Christina Holweg.

Inrikes

– Första gången man ska gå till en social mataffär upplever många det som ett hinder. De vet inte vad de ska vänta sig och vill ibland inte erkänna att de lever under fattigdomsnivån. Men så snart de gått dit inser de att konceptet är väl anpassat efter deras behov, med låga priser och mycket service, säger Christina Holweg, professor vid Institutet för detaljhandel och marknadsföring i Wien.

Viss stigmatisering förekommer ändå, säger hon.

– Men den är mycket lägre bland de som har erfarenhet av att handla i butiken. De är väldigt motiverade att återvända.

I sin forskning har Christina Holweg intervjuat kunder som handlar i Österrikes sociala mataffärer och kommit fram till att kunderna föredrar dessa framför att få mat gratis.

– När man betalar för maten känner man att det pågår ett utbyte, där man som kund har samma rättigheter som i andra butiker, som att reklamera en felaktig vara. Om man däremot får saker till skänks upplevs det som allmosor och man hamnar i en underlägsen position. Människor som har svårt att sköta sin ekonomi vill inte känna sig beroende. Det handlar om värdighet.

Stockholms Fria