I Muammar Khadaffis Libyen kan tillvaron te sig utomordentligt absurd.

Med barnperspektiv på arabvärldens drömmar

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Riad Sattouf tecknar sin barndom i Syrien, Frankrike och Libyen.

Kultur
Serie

Riad Sattouf är fransk serieskapare, uppväxt i Syrien, Frankrike och Libyen. I Frankrike är han framgångsrik med en rad serier, bland annat i Charlie Hebdo, och har två långfilmer på sitt samvete. Framtidens arab är en bok om hans uppväxt, och kanske i än högre grad om hans pappa. Fadern kom till Frankrike från en liten by nära Homs i Syrien, för att doktorera. Han njuter av friheten i Paris och han drömmer om panarabismen där ett enat arabiskt folk ska utbilda sig och skapa ett alternativ till religiös upplysningsfientlighet.

När han disputerat tar fadern med Riad och hans mamma till Libyen och Syrien för att arbeta. Mycket av berättelsen bärs framåt av spänningen mellan faderns entusiasm och förhoppningar om arabvärlden och den något mer nedslående verkligheten.

Riad Sattouf låter det lilla barnet stå för perspektiven i Framtidens arab. Det är ett lyckat drag. Pedagogiskt förklarar han vissa av de politiska sammanhangen ur vuxenvärlden samtidigt som den lille Riad betraktar vardagen i sina nya länder. Familjens tillvaro ter sig snart ganska absurd, något som inte blir bättre när de landar i Syrien och kommer närmare pappans familj.

Det blir å andra sidan inte heller bättre när lille Riad under en period går på dagis i Frankrike. Han tittar storögt på barnen som inte tycks kunna interagera och som mest går omkring och säger bajs till varandra.

Med Framtidens arab placerar Cobolt sin utgivning mitt i samtiden. Vi är i desperat behov av fler nyanser i rapporteringen från länder som går sönder i strider eller lider under diktaturer. Riad Sattouf bidrar med en historia som bevarar verklighetens komplexitet. Han har en sällsynt begåvad berättarröst och vi gläds med tanke på att det här bara är första delen i en serie.

Fria Tidningen