Women in film and television har kommit till Sverige

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Jag träffar Anja Birgmann, 27 år och filmare med fokus på globaliseringen. Hon arbetar i produktionsbolaget MetaFilm där hon och hennes pojkvän Baker Karim gör en film som ska heta Anja saves the world. Baker blev känd med Malcolm på filmfestivalen i Cannes. Malcolm är 2002s allra bästa svenska kortfilm, okonventionell, dynamisk och rolig i sitt dystra mansporträtt.

Kultur

Just nu har Anja Birgmann tagit en paus från filmarbetet och går en kurs om globaliseringens dimensioner på Göteborgs universitet.

Filmarbetet kommer att komma igång igen ordentligt till sommaren. I mars bär det iväg till Boston där hon ska intervjua Noam Chomsky som en research till filmen. Det är tänkt att den ska handla om vanliga människors vardagsaktivism, om att vi alla kan göra något för att förändra världen. Idén föddes när Karim och Birgmann såg en film om toppmötet i Genua ; filmen handlade om toppmötet och hur den unge Giuliani dog, överkörd ett par gånger av en polisjeep mitt i kravallerna.

De är båda engagerade i samhällsfrågor, men den filmen blev ett startskott. En influens är Vilgot Sjömans Nyfiken Gul och karaktären Lena som inspirerat till att Anja skulle rädda världen. Anja Birgmann tänker att det måste gå att förändra. Kursen som hon går är tvärvetenskaplig och försöker att visa olika synvinklar. Bland annat hur ekonomer och människor i tredje världen tänker om globaliseringen. Hon tycker att det är värdelöst och hoppfullt om vartannat. Att man i en stund känner sig som att det går att göra något och i nästa inte alls.

De grundade organisationen Women in film and television i Sverige i november, och Birgmann kommer att sitta med i en interimstyrelse i ett år. Hon tycker att det är väldigt värdefullt att få träffa yrkeskvinnor som arbetat i många år. Att det är en samlad kompetens och resurs.

Det ger självförtroende och styrka för henne att komma dit. Det är ju en mansdominerad bransch och nätverket är till för att synliggöra. Filmyrket är ensamt med egna företag och frilans och därför är det bra att samlas, ha en plattform och kunna rekommendera andra kvinnor till uppgifter. Det är Anjas plattform för att kunna diskutera och mötas. Det är ju så att många beslut inte fattas i officiella sammanhang utan när man går ut och tar en öl och så, då är det skönt att ha sitt eget sammanhang.

Vilken är den viktigaste vinsten med att separera er från den manliga filmbranschen?

- Att starta ett nätverk är väl inte att separera sig från den manliga branschen? Vi är en del av branschen, men på grund av den manliga dominansen syns vi inte särskilt bra. WIFT ska lyfta fram och synliggöra sina medlemmar. Vi kommer att leta fram nyheter om kvinnor verksamma i branschen och uppmärksamma de

produktioner som görs av kvinnor. Vi kommer att ha regelbundna sammankomster i olika delar av landet runt teman och filmer och vi förväntar oss inte att de endast kommer att besökas av kvinnor utan att de även kommer att väcka männens intresse. Vi har redan några manliga stödmedlemmar i WIFT.

Vilken sorts gemenskap ska WIFT vara, en idémässig eller arbetsmässig?

- WIFT är i första hand en sammanslutning av yrkesverksamma kvinnor.

Vi kommer att sikta in oss på det som vi har gemensamt och det innebär naturligtvis att vi kommer att ha synpunkter på företeelser och beslut, som vi anser skadar eller hindrar kvinnor i deras yrkesutövning.

Ska det vara en ekonomisk hjälp för kvinnliga filmare? Hur skulle det fungera?

- Det är väl ingen direkt ekonomisk hjälp, men större synlighet innebär större självförtroende och därigenom mer kraft att ta den plats man behöver.

Vilka sorts ämnen tycker era medlemmar om att filma om?

- Vi hoppas allt mellan himmel och jord. Finns det kvinnliga ämnen? Kan de vara för en manlig publik? Det vet man väl inte ännu. Det verkar vara ganska vedertaget att relationer intresserar kvinnor i högre grad än män, men det kanske beror på att den rådande samhällsstrukturen premierar en viss sorts män. Vår kultur bär ju rikligt med vittne till att relationer i stor utsträckning intresserar män - Ibsen och Strindberg för att bara nämna ett par. Vi vill att kvinnor ska kunna ta för sig inom alla genrer.

Mer om WIFT på www.wift.se [1]

I styrelsen; Anita Oxburg, Anne-Marie Söhrman-Fermelin, Görel Elf, Ingrid Edström, Klara Björk, Pernilla Hultén.

Stockholms Fria