Hillel Lavery-Yisraël firar sin dotters Bat Mitzvah i Jerusalem förra året.

”Vi måste lita på människors förståelse av sig själva”

Publicerad:   •  Uppdaterad:

En modern tolkning av religiösa texter öppnar upp för respekt för alla människors sexualitet och könsidentitet, menar Hillel Lavery-Yisraëli, rabbin i Judiska Församlingen i Göteborg.

Kultur

Hillel Lavery-Yisraëli berättar en historia ur Bibeln. Den handlar om Sauls dotter Mikal, som gifte sig med kung David. Trots att Mikal var kvinna bar hon tefillin, läderkapslar som fästs runt överarmen och som traditionellt sett bara män var tillåtna att bära.

– När Talmud diskuterar detta sägs det att Mikal tar på sig tefillin och att rabbinerna inte har något problem med det, berättar Hillel.

Men långt senare, för 150–200 år sedan, började vissa rabbiner mena att det var fel av kvinnor att använda tefillin, eftersom det sågs som en form av crossdressing. De var då tvungna att hantera berättelserna om Mikal, och varför det hade ansetts okej för henne.

– Deras sätt att hantera det var att säga, i deras ord, att Mikalvar en smart person och att hon visste att hennes själ var en mans själ även om hon hade en kvinnas kropp. I deras ögon sågs det som ett tillräckligt rättfärdigande för henne att utföra en aktivitet som för alla andra kvinnor skulle ses som en synd, att använda något för män.

Hillel menar att rabbiner kan lära av den historien när det kommer till kontakten med till exempel homosexuella och transpersoner.

– Mikals egen analys av sig själv var tillräcklig för att rättfärdiga ett icke normativt könsbeteende. Om vi tar den attityden så tycker jag att det öppnar upp möjligheterna för oss att lära oss att vi ska vara respektfulla för människors förståelse av sig själva. Vad en person förstår om sig själv kan placera dem i en annan kategori, och göra något tillåtet, som för en annan person som ser ut precis som dem är förbjudet.

Att det många gånger kan vara svårt att förena judendomen med att vara homosexuell eller transperson är Hillel säker på. Bibeln är tydlig med att en man inte ska ligga med en annan man så som han ligger med en kvinna.

– Du måste vara en mer intelligent rabbin tror jag för att kunna förstå stycket i sin kontext, och i en modern kontext, och vara kapabel att hantera det i stället för att avfärda det.

Hillel säger att det har hänt mycket inom den judiska världen de senaste åren, precis som i världen i stort, när det gäller hbtq-personers situation. Så även med rabbiners inställning. Men fortfarande finns det en stor spännvidd från de som accepterar det fullt ut, till de som inte gör det alls.

– Om en person ser sig själv som religiös och troende och letar efter en rabbin som kan guida dem, och om de hittar fel rabbin kan det vara riktigt katastrofalt.

Hillel Lavery-Yisraëli har varit rabbin i Göteborg i två år, och har innan dess bott i bland annat Israel och Kanada. I Israel var han mycket engagerad i hbtq-frågor, och valde att ta ställning eftersom han kände att det var rätt sak att göra.

– Det handlar om att respektera personer och lita på deras egna instinkter.

Och även om han vet att det finns rabbiner som inte håller med honom, håller de sig mest borta från honom, och han möter inte ofta öppet motstånd.

Och det finns fler religiösa berättelser än om Mikal, som går att se på ur ett hbtq-perspektiv. Hillel berättar också om Dinah, som var dotter till Jacob och Lea. I berättelsen beskrivs det att Dinah går ut i landet för att titta på kvinnor.

– Bibeln säger inte så mycket om varför. Men det finns dessa historier om hennes födsel. Vissa rabbinska traditioner säger att det var hennes mamma Lea som bestämde att hon skulle bli en flicka och inte en pojke. När hon var gravid var hon orolig att om hon fick en till pojke skulle hennes syster, Rakel, bara kunna få en pojke. Profetian sa att det bara skulle bli tolv söner, och det fanns redan tio.

Därefter berättar Hillel att det finns två olika tolkningar om hur det gick till. Enligt den ena ska Gud ha bytt plats på embryona i Leas och Rakels livmödrar, så att Lea födde Rakels dotter Dinah och Rakel födde Leas son Josef. Den andra tolkningen innebär istället att embryona bytte kön redan i livmodern.

– Senare har rabbiner använt detta som en förklaring till sådant som skulle kunna uppfattas som maskulint beteende hos Dinah, och sådant som skulle kunna uppfattas som feminint beteende hos Josef. En av startpunkterna är att kolla på de källorna vi har och börja tänka mer öppet och inkluderande om människor med olika sexuella identiteter och läggningar.

Fakta: 

Alla delar i serien Hbtq och religion:

Del 1 av 3: Ardeshir Bibakabadi från föreningen Homan: ”Jag har blivit kompromisslös” [1]

Del 2 av 3: Linda Ivarsson, EKHO Göteborg: ”Den kristna tron kan stärka den som bryter mot normen” [2]

Del 3 av 3: Hillel Lavery-Yisraëli, rabbin i Judiska Församlingen i Göteborg: ”Vi måste lita på människors förståelse av sig själva” [3] 

Göteborgs Fria