Debatt


Gustav Nipe
  • Vår kultur bör ses som en allmänning som ägs gemensamt av alla, skriver Gustav Nipe. 
Fria Tidningen

Dags att införa digital allemansrätt

Vår kultur bör ses som en allmänning. Konstgjorda begränsningar är onödiga när det finns tillräckligt mycket till alla, skriver Ung Pirats förbundsordförande Gustav Nipe.

Internet har ibland jämförts med vilda västern, men bör snarare ses som en vildvuxen skog. Det är en slags digital biotop som vi tycker är värd att bevara. Att besöka internet ska vara precis som att gå i skogen. Du behöver inte tillstånd för att gå i skogen, det är bara att gå där. Trots att det finns markägare som äger marken du går på i skogen så har du fortfarande rätt att gå där. Allemansrätten gör Sverige unikt, men vi borde utveckla den.

Som uppväxt i Sverige ser vi det som en självklarhet att kunna gå i skogen och bada längs stränderna utan tillstånd. Varför ska vi behöva betala för att bada längs stranden på sommaren när det finns ett sådant enormt överflöd? Alla är överens om att det skulle vara dumt att förbjuda folk från att ta del av vår natur bara för att några få skulle kunna få behålla ett monopol.

Dagens hårda upphovsrätt kan liknas vid att man drar ett stort elstängsel runt all markegendom och sedan kräver inträde för att folk ska få plocka lite svamp.

Allemansrätten är självklar för oss i Sverige, vi tänker nästan aldrig ens på den. Enda gången man reagerar är om den uppenbart missbrukas, då blir man arg fast det inte är ens egen egendom som förstörs.

Vad menar vi då med en digital allemansrätt? I enkelhet handlar det om att tillämpa vår allemansrätt i det digitala formatet. Friheten att röra sig i skog och mark kan liknas vid att besöka hemsidor och forum. Att njuta utsikten är som att se på Youtube. Att få möjligheten att röra sig i naturen utan markägarens tillstånd är själva fildelningen av film, text och musik. Trots att allemansrätten inte är tydligt definierad i någon lag så känner vi alla till den och förstår dess innebörd. Det är inte bara vi svenskar som känner till allemansrätten, utan den svenska allemansrätten är känd av många européer som britter och tyskar. Idén om en digital allemansrätt borde kunna accepteras av hela samhället, som en naturlig utveckling av det vi redan har.

Låt oss likna en digital låt vid ett träd eller en buske i naturen. Du får njuta, känna, titta och lukta på trädet. Du har möjlighet att betrakta trädet utan att någon annan säger att du gör något fel, att du måste betala eller att du förstör så att framtida träd inte kan växa. Givetvis får du inte riva upp trädet med sina rötter och ta med det hem. Andra människor ska också få njuta av trädet precis som du. Grundregeln på internet är samma som i naturen, att inte störa – inte förstöra.

Vår kultur bör ses som en allmänning, den ägs av alla gemensamt. Det finns ingen anledning till konstgjorda begränsningar när det finns tillräckligt mycket till alla. Att införa en digital allemansrätt skulle vara en vägledande princip för hur man ska förhålla sig till allt som finns på internet. Precis som i naturen kan kommersiella intressen och vanliga friluftsvandrare röra sig på nätet utan att den ena förstör för den andra.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Glöm inte vildbina

Einstein lär ha sagt att om bina dör så har människan endast fyra år kvar att leva. Utan binas pollinering riskerar nämligen jordbruket att haverera. Men det är inte bara de massmedialt uppmärksammade honungsbina som är oumbärliga för pollineringen. Lika viktiga är alla de arter av vildbin som nu är hotade på grund av plöjda fält, skogsskövling och stadsbebyggelse. Det skriver flera forskare från Lunds universitet.

Skånes Fria
Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2024 Fria.Nu