Förändrar Saudiarabien med film | Fria.Nu
Fria Tidningen

Förändrar Saudiarabien med film

Vi har träffat Haifaa al-Mansour, Saudiarabiens första kvinnliga regissör. På internationella kvinnodagen på fredag är det premiär för hennes banbrytande film Den gröna cykeln.

Intresset för Haifaa al-Mansours första spelfilm Den gröna cykeln är stort. Det är inte bara den första filmen som i sin helhet är inspelad i Saudiarabien, ett land utan filmindustri. Personen bakom filmen är också landets första kvinnliga regissör. Med en mix av humor och allvar skildras kvinnors situation i landet.

Men Haifaa al-Mansour hade egentligen inte någon politisk agenda, berättar hon. Budskapet kom av sig själv med handlingen.

– Jag var inte ute efter att göra en film som klagar på hur saker är, däremot kan jag gärna visa dem. Men det kändes viktigt med en positiv känsla i filmen, att den ser ljust på framtiden, säger hon till Fria Tidningen.

Handlingen kretsar kring 12-åriga Wadjda (Waad Mohammed) och hennes stora önskan: att få en cykel. Ett av hennes problem är att få fram pengar till cykeln. Ett annat är det faktum att kvinnor inte ska cykla. Vid sidan om huvudberättelsen får tittaren följa hennes vardag. I skolan finns en mycket konservativ rektor. Hemma en åtminstone på ytan konservativ mor, och en far som eventuellt vill hitta en ny fru.

Bristen på jämställdhet mellan män och kvinnor är uppenbar. Kvinnor diskrimineras systematiskt. Utanför hemmet är tillvaron begränsad och inte ens i skolan som är enbart för kvinnor är det fritt fram att vara sig själv.

Wadjdas kamp för cykeln kan ses som en metafor för kvinnlig frigörelse och att det blev just en cykel var ett genomtänkt val av Haifaa al-Mansour.

– En cykel kan ha många betydelser som är relevanta i sammanhanget, till exempel känns framåtrörelsen viktig. En cykel kan stå för mycket, särskilt med tanke på att det är något som flickor och kvinnor inte borde befatta sig med, säger hon.

Filminspelningen innebar en återkomst till hemlandet för Haifaa al-Mansour som har bott utomlands i flera år. Att arbeta i Saudiarabien innebar blandade känslor, berättar hon.

– Det var en utmaning att filma. Dels finns det inga filmstudior i Saudiarabien, dels är det svårt med det dagliga arbetet eftersom det är ett konservativt styrt och segregerat land. En kvinna får inte arbeta tillsammans med män i en blandad miljö. Vi stötte på en del motvilja och förlorade inspelningsplatser i sista minuten, ibland för att folk blev rädda för att låta oss filma där och ändrade sig.

Haifaa al-Mansour menar ändå att klimatet sakta men säkert håller på att förändras och att gamla regler börjar bli tänjbara. två kvinnliga idrottare deltog i OS i somras för Saudiarabiens räkning och i valet nästa år ska kvinnor få rösta för första gången.

Haifaa al-Mansour hoppas att Den gröna cykeln kan vara en del i förändringen, och också innebära ett startskott för en spirande saudisk filmindustri.

– Det är bra att vi visar att det går så att andra kan komma efter. Jag hoppas att film kan vara en del av förändringen i landet.

Fakta: 

Haifaa al-Mansour

• Haifaa al-Mansour (född 1974) är Saudiarabiens första kvinnliga regissör, utbildad i litteratur och film i Kairo respektive Sydney. Hon har tidigare bland annat gjort tre kortfilmer och dokumentären Women without shadows.

• Egentlig premiär för hennes första spelfilm Den gröna cykeln ägde rum på Göteborgs filmfestival i slutet av januari, där den vann Publikens pris.

• Biografer är förbjudna i Saudiarabien, men film kan ses på till exempel tv och dvd.

• Källor: Folkets bio, imdb.com

Annons

Rekommenderade artiklar

Hon gestaltar könsroller i miniatyr

8 mars

Camilla Hällgren kombinerar forskning med konst för att lyfta fram frågor kring identitet, genus och makt. Just nu visas hennes bildserie Invisible girl i Umeå.

Landets Fria

Växjö får feministfestival

8 mars

Femstival på Det fria ordets hus i juni har fokus på internationell aktivism och transpersoners rättigheter.

Landets Fria

© 2020 Fria.Nu