Recension


Göteborgs Fria

Bräcklig man tolkas träffsäkert på Teater Trixter

Helena Krantz har sett Teater Trixters uppsättning av Man av glas.

För den som har läst Stad av glas, den första delen i Paul Austers New York-trilogi, är Peter Stillman och hans öde bekant. Han blev inlåst, avskärmad från världen och hölls fången under uppväxten av sin far. I Man av glas möter vi Stillman efter detta och han håller som bäst på att begripa vad det där med ”att leva” innebär.

Greppet är onekligen intressant, att ta en en person från en berättelse och utveckla just dennas tråd. Och att rikta in sig på just den här personen är givetvis ett spännande val. För hur fungerar någon som har tillbringat så stor del av sitt liv utanför livet?

Scenen är indelad i en mörk och en ljus del där Peter Stillman (Ingvar Örner) för det mesta befinner sig i ljuset och musikern (Mike Lloyd) mestadels i mörkret. Samtidigt är det som om det är Peter Stillman som famlar i mörkret, vilket gör att Ger Olde Monnikhofs scenografi ger en extra dimension till personen.

I samma stund som Ingvar Örner tittar upp har han vår uppmärksamhet och han håller den fångad tack vare en rolltolkning med beundransvärd tonsäkerhet. Peter Stillman har en enorm svärta men samtidigt livslust, nyfikenhet, förtvivlan och en tillkämpad självironi som det nästan gör fysiskt ont att bevittna. Denna komplexa personlighet skildrar Ingvar Örner med en i det närmaste musikalisk fingertoppskänsla. Dessutom tillåter han sig själv att stundtals vila i ögonblicket, det finns inget forcerat, inget tvång någonstans.

Peter Stillman är en vuxen människa men samtidigt ett barn. I början av föreställningen klargör han att han inte har något förstånd. Det finns ingen anledning att tro att det stämmer.

Istället vecklas en komplex personlighet upp som växlar mellan stor och liten, streetsmart och trögtänkt, med och utan självinsikt. Han tolkar sina intryck utan de gränser och förutfattade meningar som personer vana vid de sociala konventionerna har. Och det är som om han växer upp inför våra ögon.

Konstigt nog blir föreställningen stundtals nästan stillastående. Och musiken är på både gott och ont. Tillsammans med videoprojektionerna på ena väggen fungerar den visserligen som en paus, ett tillfälle att komma ihåg att andas och blinka, men viktig, det är den egentligen inte. Det är Peter Stillman vi vill ha mer av och tyvärr blir det en aning spretigt ibland. Ibland förefaller det som om vi bevittnar utslängda tankar och idéer utan sammanhang, och berättelsen hade kunnat drivas ett steg till. Men samtidigt är det kanske i det nästan lite tomma vi hittar Peter Stillman. Om det nu är det vi ska göra.

Fakta: 

Teater

Man av Glas Regi: Charlotta Lundgren Musik: Mike Lloyd I rollen: Ingvar Örner Var: Teater Trixter

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Magnifikt spel i klassiker

Recension

Skådespeleriet i Dödsdansen med Göteborgs Dramatiska Teater är strålande, tycker GFT:s recensent.

Göteborgs Fria

Loungemusik med klass

Recension

Katakombs debutalbum vimlar av influenser, men är inte helt utan originalitet, tycker GFT:s Helena Krantz.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu