”Medborgarna har blivit kunder”
I sin senaste film dyker 72-åriga filmaren Stefan Jarl rakt in i tidsandan. Godheten är en dokumentär om ett samhällsskifte från gemensamt till privat, om girighet och ökade klyftor.
För Godheten har Stefan Jarl redan fått ett enormt gensvar. På smygpremiären under Göteborgs filmfestival gick den för utsålda salonger, tre gånger om, och Svenska kyrkan gav den sitt filmpris. Och folk var upprörda över det samhälle som tecknas i filmen. Privatiseringar av det allmänna, att sko sig på andra – det är ämnen som berör.
Dokumentären tar tempen på ”tidens anda” med hjälp av ekonomer, professorer och samhällsanalytiker. Till sin hjälp har Jarl också skådespelaren och vännen Thommy Berggren, som har medverkat i manusarbetet och står för de satiriska inslagen i filmen.
– Istället för solidaritet och empati har vi fått girighet, egoism, riskkapitalister och bonusar som berikar de redan rika. Avståndet mellan fattiga och rika bara ökar och ingenstans i världen har utvecklingen skett så snabbt som i Sverige.
Det började redan under Göran Persson, menar Stefan Jarl. Det var då man började sälja ut folkhemmet och vi gick från att vara ”medborgare” till att bli ”kunder”.
– Det är fullständigt obegripligt, varför alls ha ett samhälle om alla ändå bara är kunder? Samhället har blivit en del av marknaden istället för tvärtom. Vi vill hjälpa, vårda och ta hand om varandra, det ligger i våra gener. Men det har inte på marknaden att göra. Där finns ingen plats för mänskliga värden som barmhärtighet, säger Stefan Jarl.
Stefan Jarl har varit aktiv filmare i hela sitt liv, med närmare 40 filmer på meritlistan. Kanske är han mest förknippad med den så kallade Mods-trilogin, men har på senare år väckt uppmärksamhet med till exempel Underkastelsen, en skrämmande dokumentär om vårt kemikaliesamhälle. Han var också en av grundarna till Folkets Bio som i år firar 40 år.
Stefan Jarls engagemang verkar inte ha minskat med åren. Han bor numera på hotell när han besöker Stockholm, han tvingades sälja övernattningslägenheten för att finansiera filmen. Hans drivkraft? Med ett och ett halvt år till valet vill han väcka debatt om orättvisorna.
– Förra året fick Sverige 10 procent fler miljardärer. Deras sammanlagda förmögenhet motsvarar 40 procent av Sveriges BNP. De tio rikaste familjerna skulle kunna betala hela Sveriges statsskuld med sina tillgångar och ändå ha pengar kvar. Samtidigt har barnfattigdomen ökat och det finns barn som inte har råd med bussbiljetter till utflykter efter att hyran är betald.
Som regissör till en politisk film kommer han i kontakt med andra som lessnat på girigheten, ojämlikheten och nedrustningen av det gemensamma. Men få vet vad de ska göra av sin frustration. Stefan Jarl ser en stor potential i fackföreningsrörelsen.
– Höger-vänsterskalan är för rigid. Den folkliga vreden genomsyrar inte partierna. Folk vill ha tillbaka folkhemmet, men hur? Gå med i ett parti tar för lång tid, de vill ha stopp på utvecklingen nu. Fackföreningsrörelsen är fri, där finns en potential för förändring, säger han.
Ibland uttrycker han sig provokativt för att få folk att tänka till.
– Kanske måste det gå riktigt åt helvete först innan det kan bli bättre. Jag har varit engagerad i många olika politiska sakfrågor och märkt att de verkar löpa i 30-årscykler. Drogkampen, miljökampen, alla har diskuterats aktivt och sedan, efter ungefär 30 år, så måste man börja om från början igen. Nu har det gått ungefär sju år av ekonomisk kris. Om drygt 20 år kanske vi till slut har kraschlandat och kan börja om.
Stefan Jarl
• Född 1941 i Skara. 1968 kom första delen av modstrilogin, Dom kallar oss mods. Har gjort ett trettiotal andra filmer, som Jag är din krigare (1987), Terrorister (2003) och Underkastelsen (2011). Även ett flertal kollektivfilmer.
• Har vunnit Guldbaggen tre gånger och otaliga andra filmpriser i världen. Var med och grundade Folkets bio.
• Aktuell med Godheten som hade premiär den 15 februari. I filmen medverkar bland annat författarna till uppmärksammade boken Jämlikhetsanden, de brittiska forskarna Richard Wilkinson och Kate Pickett.