Saab:s reklamfilm väcker kritik | Fria.Nu
Fria Tidningen

Saab:s reklamfilm väcker kritik

I Saab:s nya reklamfilm för Jas Gripen har den klassiska mansrollen som stridspilot tilldelats en kvinna. Det är en medveten strategi som går i linje med företagets jämställdhetsmål. Men nu kommer kritik mot filmen.

Vapentillverkaren Saab har i marknadsföringen av stridsplanet Jas Gripen producerat en video som målinriktat spridits till allmänheten via Youtube och sociala medier. Den sju minuter långa reklamfilmen, som påminner om en actionfilm, är ett av Saab:s försök att väcka allmänhetens intresse för sina stridsflyg. Men den typiska mansrollen som stridspilot har tilldelats en kvinna, ett beslut som tagits i linje med militärens jämlikhetsmål.

”Att det är en kvinna som är pilot beror på att vi vill visa att det är ett yrke som också är tillgängligt för kvinnor. Vi har tydliga jämställdhetsmål och de genomsyrar hela vår verksamhet”, skriver Sebastian Carlsson, presschef på Saab, i ett mejl till Fria.

Annica Kronsell är professor i statsvetenskap vid Lunds Universitet och forskar kring genus och säkerhetsfrågor. Hon tycker att Saab:s reklamfilm är intressant ur genusperspektiv.

– Det är intressant med en kvinna som stridspilot. Hennes roll tycks normaliserad i reklamfilmen, man gör ingen sensation av att det är en kvinna. Den visar på att Saab:s marknadsstrategi är modern och genusmedveten.

Men det finns de som ser mer kritiskt på reklamfilmen. Jonathan M. Feldman, docent vid institutionen för ekonomisk historia och Internationella relationer vid Stockholms universitet, menar att vapenindustrin utnyttjar jämställdhetsaspekten – utan att för den skull göra upp med könsrollerna.

– Videon karaktäriserar kvinnor som redskap till de militära männen, som är de verkliga avgörarna till vad som är ett hot och vad som inte är det.

Han menar dessutom att videon representerar ett exempel på den svenska traditionen att försköna sina handlingar genom att linda in dem i fina ord.

– Svensk militär utnyttjar jämställdhetsaspekten för att rekrytera till militären. Det är ett tydligt exempel på hur en god avsikt, i detta fall social integration och jämställdhet, används som ett redskap för att utföra en potentiellt problematisk handling. Det är mycket effektivt för en säljorienterad vapenindustri, säger Jonathan M. Feldman.

– Liksom videon, använder svensk praxis politiskt korrekta symboler för att sälja in dåliga metoder. Videon visar en afrikansk ledare under attack – jämför det med Desmund Tutu som fördömer Gripen som ett slöseri med sitt lands resurser.

Han påvisar också den skeva bild som råder inom militärens jämställdhetsstrategier med Afghanistan som exempel.

– Svensk utrikespolitik i Afghanistan, som ofta nämns som humanitär närvaro, är ett problematiskt typexempel. Trots att det i det här fallet råder en jämställdhetsaspekt i den svenska styrkan på plats, går militärens närvaro stick i stäv mot afghanska kvinnogrupper, som till exempel RAWA, som argumenterar mot utländsk militärnärvaro.

Organisationen Internationella kvinnoförbundet för fred och frihet, ser också mycket kritiskt på att Saab använder kvinnor för att marknadsföra militärt våld. Nedrustningsexperten Ray Acheson som är projektledare på förbundets nedrustningsprogram Reaching critical will i New York, och som besökte Sverige i veckan, menar att reklamfilmen genom att porträttera en solidarisk sida, är en del av militärens mål att kamouflera sin verkliga uppgift som är att döda fienden.

– Reklamfilmen är en del av militärens större projekt att kamouflera sina verkliga uppgifter som är att döda genom att porträttera en solidarisk åskådning med humanitärt bistånd som verktyg. Rekryteringsfilmer där soldater hjälper civila att bygga saker är en kraftfull rekryteringsstrategi i Sverige såväl som i USA. Men militärens främsta uppgift är att döda fienden oavsett om det sker via offensiva eller defensiva metoder, säger hon.

Ray Acheson påpekar också att reklamfilmen glorifierar högteknologiska vapen.

– Vapen framstår som neutraliserare mellan män och kvinnor eftersom filmen säger att kvinnor kan axla rollen som beskyddare bara med ett vapen. Det är en problematisk bild för att främja jämställdhet, säger Ray Acheson.

Annons

Rekommenderade artiklar

Webbsida i kampen mot näthatet

I februari lanserar Diskrimineringsbyrån Uppsala, DU, en hemsida där den som blivit utsatt för IT-hat kan göra en anmälan direkt via nätet. "I dag är det få drabbade som vet vart de ska vända sig för att få hjälp", säger Lina Gidlund, verksamhetschef på DU.

Uppsala Fria

Så påverkas olika grupper av Västsvenska paketet

Är du en vinnare i det Västsvenska paketet? Kön, klass, ålder och andra sociala faktorer påverkar hur vi vill och har möjlighet att resa. GFT synar hur olika grupper påverkas av det Västsvenska paketet.

Göteborgs Fria

De hjälper djuren med jourhem

Skyddade boenden och kvinnojourer tar i regel inte emot djur. Därför behövs jourhem. Men möjligheterna är begränsade.

Skånes Fria

Husdjur drabbas av våld i hemmet

Våld i nära relationer drabbar inte bara människor, utan även husdjur, visar forskning. Djuren kan dessutom vara en stor anledning till varför personer stannar kvar i våldsamma relationer.

Skånes Fria

© 2019 Fria.Nu