Inledare


Sara Parkman
Fria Tidningen

Strunt i vad företagen producerar – de är gudar

I Dagens Nyheter kunde en härom veckan läsa att kundtidningsbrasnchen växer och mår förträffligt. Erkända redaktörer går från fristående magasin till att arbeta med företags kundtidningar- till exempel SJ:s Kupé ¿eller Ica:s Buffé. Folk är i dagens samhälle allt mer kräsna och negativt inställda till reklam, därav företagens vilja att istället kommunicera via glansigt papper och vackra livstil¿sartiklar.

Journalisterna som valt att gå över till uppdragsjournalistikens något smutsiga sida menar att läsarna förstår vem avsändaren är, och därmed kan tänka själv kring innehållet. Men ett företags kundtidning har enbart ett syfte. Att bygga ett varumärke, och på vägen underhålla. Någonstans föredrar jag hellre explicit skrikreklam där ingenting döljs.

Istället tar sig marknaden och dess behov in överallt. I reklambranschen flödar pengarna och unga, smarta och kreativa människor lockas in i den statusfyllda branschen där de, om de har tur och blir framgångsrika, får formge nyaste kampanjen för Pressbyrån. Grattis, vilken oerhörd kreativitet. Det är som att marknaden kidnappar en ung kreativ generation.

Någonstans lever tanken om ”bit inte den hand som föder dig” när det kommer till kritik mot företag och deras metoder. För företagen skapar jobb och sysselsättning, och så länge de gör det är de våra gudar! Strunt samma vad de producerar – arbetslinjen är det relevanta. Jag tänker på BAE-systems i Örnsköldsvik som är ett företag som producerar stridsvagnar. För några år sedan hotade företaget om varsel, och bygden fick panik. Det är förståeligt, men mitt i all rädsla att förlora arbetstillfällen glömdes företagets syfte helt bort – de jobbar med att bygga dödsmaskiner. Nej, arbetet är viktigare än människan. I samma retoriska anda säger Lisa Kalström, vice ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden på Gotland, om avverkningen i Ojnareskogen – ”Jobben går före naturen. Det är Socialdemokraternas bestämda åsikt”.

På twitter var det någon reklamman/bussinessman som var oerhört upprörd över att ett flygbolag vägrat betala en kemtvätt av hans kostym när han råkat spilla kaffe på sig. Jag förstår att en kan bli trött på ignoranta företag, men den twitterstorm som kostym-med-spillt-kaffemannen startade var överdriven. Tänk istället om samma skrå av människor skulle reagera lika starkt varje gång människor med ickeeuropeisk bakgrund blir nekade inresetillstånd i EU av flygbolag, trots giltiga papper och pass – vilken viktig debatt som skulle kunna komma fram då! Men nej, i vårt marknadssakrala samhälle är det företaget och dess handlingar som är det viktiga. Inte människan som står utan såväl företag som rättigheter.

Människan, som en gång vände allt sitt hopp till religionen och dess företrädare, har istället vänt riktning mot företagen och dess profetior. Marknaden är den helige anden som på osynlig basis ska hyllas och smekas. Vi blir förblindade av dess storslagna liberala ideal och ser inte konsekvenserna av våra handlingar som följer i spåren av marknadsdyrkandet – vårt enda försvar lyder ”vi måste tänka på ekonomin och tillväxten” och ursäkten, ja den godtas.

Fakta: 

<h2>Sara- som nyligen bevittnade en storstilad invigning av Jordbro Stadsteater med TIR Performance. En tung politisk handling där frågor kring centrum och periferi var när¿varande.</h2>

Annons

© 2014 Fria.Nu