Fria Tidningen

Hon ser damfotbollen lyfta

Fotboll och damfotboll. Samma sport, men två namn. Steffi Jones, tysk fotbollslegend och VM-general under mästerskapen 2011, ogillar uppdelningen.

– För att svara på varför det är skillnad på manliga och kvinnliga spelare måste man göra en skillnad på de två, det gör inte jag, jag ser fotboll, säger hon.

Steffi Jones är på besök i Malmö för att diskutera damfotbollens förändrade status.

Inför fotbollssäsongen pågår en ivrig diskussion om hur man kan utveckla damfotbollen och ge den en högre status. VM i Tyskland 2011 blev en vändpunkt för sporten. Publiken kom och enligt World village of women sports är idrottsevenemanget det mest omtwittrade någonsin.

– VM 2011 översteg våra förväntningar. Det var en milstolpe för damfotboll världen över. Jag vill inte jämföra med herrarnas VM, vi gjorde vårt eget VM, säger Steffi Jones.

Anja Gatu, sportchef på Sydsvenskan, menar att succén låg i att turneringen var så välorganiserad och professionellt genomförd.

– Idrotten tog sig själv på allvar och var på samma nivå som utövarna. Turneringen var inte belagd i en bortglömd förort, säger hon, på seminariet i Malmö som arrangerades av World village of women sports.

På hemmaplan fortsätter prövningarna med att utveckla intresset för sporten inför EM 2013 som arrangeras av Sverige.

–Victoria Sandell Svensson, före detta fotbollsspelare och del av organisationen inför EM 2013, inser allvaret.

– Den stora utmaningen vi har är att få folk till läktarna. Det är samma problem med damallsvenskan varje år. Vi kan inte ge bort gratisbiljetter. Det är inget värde i det. Vi måste skapa ett värde.

Problemet enligt Anja Gatu är att kulturen och traditionen inte finns än, men det som finns är bra fotboll.

– Man kan inte bara kopiera herrarnas koncept, säger hon.

Jesper Kärrbrink, tidigare vd på Svenska Spel, jämför evenemanget med en konsert och tycker det handlar om att bygga upp en förväntan.

– Det räcker inte med bra fotboll. Det behövs karaktärer. Här har damfotbollen en jättechans att kliva ut och skapa ett intresse. Skapa en myt om att den första matchen är full så kommer folk. Är det världens tryck skapar det intresse. Och kokar det vill alla vara där, säger han.

Steffi Jones tror att damfotbollen skulle kunna hjälpas av den mediala kanalen.

– Det skulle vara trevligt om media hjälpte till. Det är värt det och jag tycker att vi förtjänar det, säger hon, men Anja Gatu håller inte med.

– Vi har inget journalistiskt ansvar att skapa ett intresse. Då är man marknadsförare. Däremot ska vi berätta om hur verkligheten ser ut med en bevakning som respekterar män och kvinnor.

Att framtiden ser ljus ut för damfotbollen är dock inget Steffi Jones tvivlar på.

– Att kvinnor bör laga mat och ha barn ligger i det förflutna. Tjejer är stolta, de går med sin fotbollsutrustning och visar att de är fotbollsspelare, säger hon.

Annons

Rekommenderade artiklar

Handikappidrott intar Malmö

I helgen samlas runt 2 000 idrottare från femton länder för att delta i världens näst största handikappidrottstävling – Malmö open.

Skånes Fria

Publiken hjälper Sverige till medalj

Det är drygt en månad kvar till avspark i årets stora fotbollsfest. Biljetterna till premiärmatchen mot Danmark är redan slutsålda och intresset tycks bara öka.

Fria Tidningen

Kritik mot vräkningar inför VM och OS

Stora urbaniseringsprojekt och ombyggnad av idrottsarenor har tvingat nära 30 000 familjer runt om Brasilien att lämna sina hem. Vräkningarna sker inför att Brasilien ska stå värd för fotbolls-VM 2014 och de olympiska spelen 2016.

Fria Tidningen

Hon utmanar traditionella sätt att använda staden

Anna Friberg känner på en stenmur inne i den gamla borgen för att avgöra stabiliteten och måttar snabbt med ögonen. Plötsligt svingar hon sig smidigt över och landar på andra sidan med en duns.

Det våras för parkour.

Fria Tidningen

© 2014 Fria.Nu