”Ett bra pass ska kännas som en resa för kroppen” | Fria.Nu
Fria Tidningen

”Ett bra pass ska kännas som en resa för kroppen”

Hallå där, Nora Mlik, 28 år, passledare på Friskis och svettis sedan 2004...

TRÄNA MED FRIA! 
Del 1: Gruppträning

Vad tycker du utmärker ett bra gruppass, och en bra ledare av gruppass?

– I ett bra gruppass tycker jag att man får en schysst helhet: uppvärmning, fysdel, nedvarvning och rörlighetsträning. Att passet har en karaktäristik som man kan ta till sig någorlunda även om det är första gången man går på det. Det ska kännas som en resa för kroppen, hjärtat och musklerna. I ett bra gruppass finns det möjlighet att anpassa vissa saker efter förmåga, eftersom en grupp sällan är homogen.

– Som ledare är det A och O att kunna bygga upp energi i rummet. En bra ledare för mig är någon som är närvarande under passet och ser deltagarna. Att både kunna utrycka kraft och kunna plocka ner energinivån när det behövs beroende på var i passet vi befinner oss. Om det är ett instruktivt pass, ska man som deltagare kunna känna sig trygg med ledarens guidning och instruktioner – känna att ledaren finns där för motionärerna. Det är personkemi det handlar om!

Gym- och träningsvärlden är i dag i stor utsträckning lika med big business. Vart söker sig den som vill träna men inte vill vara en del av det etablissemanget?

– Att träna i en ideell förening som Friskis och svettis är en bra början eftersom det är en medlemsstyrd gräsrotsrörelse med en värdegrund som fokuserar på träning för alla. Jag tycker att det är viktigt att som idéburen organisation leva som man lär, på värdeorden och att intäkterna alltid ska gå tillbaka till medlemmarna oavsett hur stora man blir. I denna värld är det tyvärr inte självklart och det är något jag tror man måste jobba aktivt för.

Många menar att träningsvärlden är konservativ och (hetero-mm)normativ. Håller du med om det?

– Jag håller absolut med om att gym- och träningsvärlden är normativ på många sätt. Ur könsperspektiv kan man ju se dam- och herrklasser inom tävlingsidrotten, på träningsanläggningar är omklädningsrum uppdelade i endast dam och herr. När man ska registrera ett nytt träningskort brukar man bli tvungen att ange kön, ”kvinna” eller ”man”. Det finns inte mycket utrymme för andra könsidentiteter eller uttryck i den strukturella och praktiska bemärkelsen. På ett personligt plan blir jag provocerad av det oflexibla, det förutsatta, det normativa. Det är provocerande att sådant ska styra hur människor får finnas och villkora hur de känna sig välkomna.

Finns det utrymme också för den som ser sig som queer eller som alternativ på något annat vis?

– På Friskis och svettis träningspass pratar vi i princip aldrig om kön enligt mina upplevelser. Kön är enligt min mening inte relevant i de sammanhangen, och vi baserar inte vår verksamhet eller vår träning utifrån kön. Det gillar jag skarpt. Men jag tycker personligen att många aktörer, inklusive Friskis och svettis, kan bli så mycket bättre ur hbtq-perspektiv, det vill säga träning för alla. Jag tycker att vi borde prata mer om transpersoners möjligheter att vara sig själva utan att stöta på onödiga och kränkande hinder för att få träna.

Var Friskis och Svettis ett självklart val för dig?

– Jag brinner för gräsrotsrörelsen Friskis och svettis som når ut till såväl minsta bys närmaste skolgympasal som till fullskaliga anläggningar med den senaste utrustningen. Där samlas tonåringar, vardagsmotionärer, seniorer, elitidrottare och alla andra däremellan av samma anledning – för att träna! Uppdraget är att erbjuda träning som är lättillgänglig, lustfylld och av hög kvalitet. De allra flesta av våra pass är unika. Varje ledare väljer musik, övningar och bygger sitt eget pass utifrån vissa kvalitetsramar och angivna nivåer. Det gör att det blir personligt och professionellt på samma gång.

Fakta: 

<h2>Läs fler delar i serien&nbsp;<a href="http://www.fria.nu/tema/trana">Träna med Fria</a>.</h2>

Annons

Rekommenderade artiklar

Lek dig till superkondition

Konditionsträning är bland det tråkigaste som finns tycker vissa. Men nyckeln är att komma över första spärren – då vänder det snabbt från trist till kul och blir beroendeframkallande. Kia Sigge, Frias träningsexpert, visar hur.

Fria Tidningen

Så blir din uteträning ännu vassare

Utegym har en mängd fördelar: det är kul, hälsosamt och alldeles gratis. Frias träningsexpert Kia Sigge visar hur du optimerar din träning utomhus och går stärkt in i hösten.

Fria Tidningen

Träna dig till en bättre kroppshållning

En god kroppshållning minskar risken för smärta i axlar, nacke och rygg. I del 2 av vår träningsserie ger vi dig några enkla övningar som stärker din kropp och förbättrar din hållning.

Fria Tidningen

Hitta din gruppträningsform!

Intresset kring att röra sig till musik i grupp är större än någonsin. I dag finns otaliga typer av träningspass hos en mängd aktörer och det är inte helt lätt att hitta rätt. Kia Sigge, queer träningsexpert, guidar Frias läsare i gruppträningsdjungeln.

Fria Tidningen

© 2021 Fria.Nu