Göteborgs Fria

Västtrafik testade tillgänglighet

Problem med trånga bussar och ramper som är svåra att fälla ut. Det är några av svårigheterna som personer som använder rullstol möter varje dag i kollektivtrafiken. Förra veckan testade Västtrafik själva att åka med i rullstol på bussarna.

– Vi är här i dag för att de ska få upplevelsen att använda saker som de har beslutat kring och tagit fram som tjänstemän, berättar Robert Kindberg, ombudsman hos föreningen Delaktighet, Handlingskraft och Rörelsefrihet, DHR.

Resan tar sin start vid Brunnsparken och vi kliver på buss 50 mot Frölunda torg. På plats är Leif Blomqivst (S), styrelseordförande i Västtrafik tillsammans med en rad tjänstemän från företaget. Det är tidig onsdag förmiddag och dessutom är det sportlov. Med andra ord är det ganska lite folk ute. Den här dagen går det bra, det finns gott om plats på alla bussar och alla ramper fungerar som de ska. Men vanligtvis är det inte alltid så lätt.

– Ungefär på var tredje resa måste man säga till folk att flytta sig. Man måste liksom hävda sin plats, säger Robert Kindberg.

– Det är bra att man får prata med folk och informera men det är också tråkigt att behöva uppfostra folk.

Han berättar också om hur han i vissa fall inte får hjälp av förarna med rampen på bussarna och hur han i andra fall till och med nekats att åka med. Förare har då menat att han och hans rullstol väger för mycket, trots att det inte stämmer. Kunskapen kring förarnas ansvar ingår i deras utbildning och problem ska inte behöva inträffa enligt Västtrafiks Leif Blomqvist.

– Nu måste vi få det att fungera. Vi måste få upp medvetenheten hos förarna, något som har blivit bättre, säger han. Ju fler som åker med rullstolar desto fler förare får in vanan och hjälper också till.

Robert Kindberg tycker att mycket har blivit bättre under de tio senaste åren, främst genom Kolla-projektet som syftar till en mer tillgänglig kollektivtrafik, men att mycket återstår att göra. Ett av de största problemen är utrymmet på fordon med låggolv där man ofta måste trängas med barnvagnar och rullatorer.

– Man måste ta en ordentlig diskussion hur bussar ska se ut och hur de inreds men även vilka som ska få åka med, säger Kindberg. Om man inte löser det med plats kommer resenärerna att ställas emot varandra. Det ska ju vara trevligt att åka kollektivt, inte någon kamp.

Förutom utrymmet finns också problem med anpassningen av hållplatser. 70 stycken byggdes om under Kolla-projektet och Robert Kindberg vill visa hållplatsen vid spårvagnarna på Frölunda torg.

– Jag brukar framhålla den här hållplatsen som väldigt bra eftersom det finns många alternativ här. Fungerar inte hissen kan man ta rampen, säger han strax innan han och Leif Blomqvist testar hissarna och rampen tillsammans.

Men även om just denna hållplats fungerar bra är arbetet med att anpassa dem långt ifrån klart.

– Vi ligger långt efter med att åtgärda de fysiska sakerna, till exempel hållplatserna, säger Leif Blomqvist. Men många tror att hållplatserna är vårt ansvar, men det är Göteborgs stads ansvar.

Han menar att kostnaderna är ett skäl till varför det dröjer.

– Det kostar väldigt mycket att bygga om alla hållplatser. Jag tror Göteborg, utan att överdriva, har lagt 250 miljoner kronor på att anpassa hållplatser, säger han.

Robert Kindberg tror att dagen var lärorik för dem som följde med och hoppas nu att tillgänglighetsarbetet i kollektivtrafiken fortsätter som det ska.

– Jag hoppas man tar tag i de problem som finns i tid och fortsätter med arbetet löpande så det inte ska behövas ett nytt Kolla-projekt, säger han.

Leif Blomqvist var också nöjd med dagen.

– Det har ju gått bra i dag. Det är bra att få komma ut och testa på det själv, man får en annan inblick i hur det är då.

 

Fakta: 

<h2>I juni förra året gjordes ett liknande test av spårvagnarna.&nbsp;<a href="http://www.goteborgsfria.nu/artikel/88825 ">Läs här om hur det gick då</a>.</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu