Recension


Göteborgs Fria

Unika relationer på flera plan

Med risk för att bli väldigt mainstream, förutsägbar och trååååkig instämmer jag i varenda hyllningskör jag kan hitta när det gäller The Descendants. Det här är nämligen extremt bra. Och det säger jag inte bara för att Alexander Payne kom och hälsade på festivalen i fredags.

Det här är Hawaii bortanför paradisbilder och rock-a-hula med Elvis. Här är en man som sörjer sin döende hustru, försöker ta hand om sina döttrar och mitt i alltihop får veta något minst sagt omskakande om frun. Vid första anblicken kanske ingen självklar roll för charmören och practical joke-fantasten George Clooney, men som han gör den!
Alexander Paynes regissörshistoria visar en fingertoppskänsla, en förmåga att hitta mindre kända skådespelare och placera dem på stjärnhimlen. Tänk Reese Witherspoons genombrott  i Election och Paul Giamatti i Sideways. Undantaget får väl sägas vara About Schmidt där storstjärnan Jack Nicholson för en gångs skull var lågmäld. GIFF- och bioaktuella The Descendants utgör nästa undantag där Hollywoodfavoriten George Clooney, också relativt lågmäld, gör en av sina bästa roller någonsin. Det blev guldboll för George och frågan är om det finns någon som kan stå i vägen för att han ska få en guldgubbe också. Och skulle regissörsgubben hamna hos Alexander Payne lär ingen bli förvånad.

Och det är inte bara George. Det bara dräller av lysande skådespelarinsatser. Shailene Woodley är helt underbar som tonårsdottern och relationen mellan henne och pappan och kemin mellan skådespelarna är unik. Det finns allt som ingår i far- och tonårsdotterkonceptet, från obstinat unge till alkoholpimplande "cool" tjej som vill frigöra sig och däremellan det där bandet mellan dem, hon finns där för honom och han finns där för henne och kärleken och lojaliteten mellan far och dotter är helt självklar. Sättet på vilket trion Payne-Clooney-Woodley har fått fram det är helt magnifikt. Lika fin är skildringen av relationen med den yngsta dottern, som dock tar lite mindre plats. Men lika äkta är den för det.
Och sedan, när man minst anar det, kommer Beau Bridges med The Dude-frilla (hyllning till brorsan eller Clooney-favvisarna Coens månne?) och äger. Som han brukar göra när han tittar förbi i sina biroller, hur små de än må vara. Och sedan finns det ett helt gäng kusiner, och Sid, och och och... Ja, ni fattar.

The Descendants är en intelligent berättad film, det finns något unikt även i relationen mellan kamera, regi och skådespeleri och här och där en melankolisk humor som landar precis rätt. En film som lyckas vara sorglig utan smet, rolig utan att vara tillkämpat övertydlig och vacker utan spackel.

Fakta: 

<h2><span class="vinjett_tema vinjett">Filmfestival</span><br>
<strong>The Descendants</strong><br>
<strong>Regi</strong> Alexander Payne<br>
<strong>I rollerna</strong> George Clooney, Shailene Woodley, Amara Miller, Nick Krause, Patricia Hastie m fl.</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Magnifikt spel i klassiker

Recension

Skådespeleriet i Dödsdansen med Göteborgs Dramatiska Teater är strålande, tycker GFT:s recensent.

Göteborgs Fria

Loungemusik med klass

Recension

Katakombs debutalbum vimlar av influenser, men är inte helt utan originalitet, tycker GFT:s Helena Krantz.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu