Varningsklockorna ringde
Börsklockan på Wall street i New York, som sätter punkt för en dag av kommers, har länge fascinerat musikern och konstnären Dror Feiler. När han och hans fru Gunilla Sköld Feiler blev inbjudna av Uppsala Konstmuseum att medverka vid Kulturnatten valde de därför att framföra ”The Closing Bell”, ett performance om börsklockan och dess djupare innebörd.
Videosekvenser från börsen i New York kombinerades med ljud- och musikimprovisationer samtidigt som tystnad och stillhet varvades med oljud och dån.
– Varje gång jag har sett börsen stängas är det som en liten pjäs, som en miniatyr av mänskliga relationer. Det går till på samma sätt varje dag, som en religiös ceremoni, säger Dror Feiler, musiker, kompositör och konstnär.
I ett sekulärt samhälle har börsen och kapitalet mer och mer tagit rollen av gud, menar han. Den politiska och ekonomiska makten har gått isär och det är privata och ekonomiska intressen som styr utan hänsyn till politiska beslut. När börsen rasade i augusti samtidigt som kravaller blossade upp i Londons förorter såg Dror Feiler ett samband.
– Det som hände i London var ett uttryck för frustration över att inte kunna delta i konsumtionssamhället. Den som inte konsumerar finns inte, och kravallerna uppstod för att människor känner sig osynliga. Det kanaliseras på fel sätt, men jag förstår orsakerna till att de gjorde som de gjorde.
Även bortsett från börsklockan på Wall street har Dror Feiler en stor fascination för klockor och bjällror. Han älskar ljuden de gör och därför avslutade han Kulturnattens performance med att spela på ett antal klockor från sin egen stora samling.
Klockorna i ”The Closing Bell” har också ett symboliskt värde: liksom börsklockan markerar de något som avslutas, men i likhet med Gunillaklockan på slottsgården, där verket framfördes, kan de också varna för något som komma skall.
– Vi måste vakna och se att alla kurvor pekar åt fel håll. Det som händer på börsen har ett samband med konflikter som uppstår och vi måste förstå det för att kunna se till att det blir rättvisa. På Wall Street förstår de det inte, där applåderar de börsen varje dag oavsett om den har gått ner eller upp. Det är otäckt att man inte ser vad som sker, säger Dror Feiler.
Rebecka Wigh, intendent på Uppsala konstmuseum, var nöjd med Kulturnattens evenemang som var lyckat och stämningsfullt. Dror Feiler är en engagerande person och framträdandet fångar upp de stämningar som finns i världen just nu, tycker hon.
– I samband med Dag Hammarskjölds minnesår ville vi lyfta tema fred och konflikt. Därför bjöd vi in Dror och Gunilla som i många år varit tydliga röster i debatten kring internationella konflikter och mänskliga rättigheter.