Uppsala Fria

Varningsklockorna ringde

Börsklockan på Wall street i New York, som sätter punkt för en dag av kommers, har länge fascinerat musikern och konstnären Dror Feiler. När han och hans fru Gunilla Sköld Feiler blev inbjudna av Uppsala Konstmuseum att medverka vid Kulturnatten valde de därför att framföra ”The Closing Bell”, ett performance om börsklockan och dess djupare innebörd.

Videosekvenser från börsen i New York kombinerades med ljud- och musikimprovisationer samtidigt som tystnad och stillhet varvades med oljud och dån.

– Varje gång jag har sett börsen stängas är det som en liten pjäs, som en miniatyr av mänskliga relationer. Det går till på samma sätt varje dag, som en religiös ceremoni, säger Dror Feiler, musiker, kompositör och konstnär.

I ett sekulärt samhälle har börsen och kapitalet mer och mer tagit rollen av gud, menar han. Den politiska och ekonomiska makten har gått isär och det är privata och ekonomiska intressen som styr utan hänsyn till politiska beslut. När börsen rasade i augusti samtidigt som kravaller blossade upp i Londons förorter såg Dror Feiler ett samband.

– Det som hände i London var ett uttryck för frustration över att inte kunna delta i konsumtionssamhället. Den som inte konsumerar finns inte, och kravallerna uppstod för att människor känner sig osynliga. Det kanaliseras på fel sätt, men jag förstår orsakerna till att de gjorde som de gjorde.

Även bortsett från börsklockan på Wall street har Dror Feiler en stor fascination för klockor och bjällror. Han älskar ljuden de gör och därför avslutade han Kulturnattens performance med att spela på ett antal klockor från sin egen stora samling.

Klockorna i ”The Closing Bell” har också ett symboliskt värde: liksom börsklockan markerar de något som avslutas, men i likhet med Gunillaklockan på slottsgården, där verket framfördes, kan de också varna för något som komma skall.

– Vi måste vakna och se att alla kurvor pekar åt fel håll. Det som händer på börsen har ett samband med konflikter som uppstår och vi måste förstå det för att kunna se till att det blir rättvisa. På Wall Street förstår de det inte, där applåderar de börsen varje dag oavsett om den har gått ner eller upp. Det är otäckt att man inte ser vad som sker, säger Dror Feiler.

Rebecka Wigh, intendent på Uppsala konstmuseum, var nöjd med Kulturnattens evenemang som var lyckat och stämningsfullt. Dror Feiler är en engagerande person och framträdandet fångar upp de stämningar som finns i världen just nu, tycker hon.

– I samband med Dag Hammarskjölds minnesår ville vi lyfta tema fred och konflikt. Därför bjöd vi in Dror och Gunilla som i många år varit tydliga röster i debatten kring internationella konflikter och mänskliga rättigheter.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Affe Ashkar årets eldsjäl

God mat, bra musik och trevligt sällskap. Så beskriver Daniel Bergström från Studiefrämjandet årets Gottsundadagar, som utspelade sig i helgen. Tvådagarsfestivalen bjöd på bland annat 25 set med hiphop, världsmusik och reggae.

Fria Tidningen

Normbrytare och maktens utmanare

Medelklassens uppror – det är vad lokala medier har kallat de demonstrationer som under sommaren har genomförts i olika delar av Israel. Höga levnadskostnader och social orättvisa har fått människor att protestera.

Fria Tidningen

Bad och bak för barn som är kvar i stan

För de yngre barnens räkning har Uppsalas fritidsklubbar slagits samman under sommaren. Detta så att barn vars föräldrar inte har semester ska kunna göra något kul på dagarna.

Fria Tidningen

Sommarsatsningar för Uppsalas unga

Det är en varm sommarkväll i Uppsala och gatorna är fulla av semesterglada människor. På Trädgårdsgatan hörs musik från den gamla biografen Grand där dörrarna står öppna mot den ljumma kvällsluften.

Fria Tidningen

Headbanga till hårdrock på Grand

Det är en varm sommarkväll i Uppsala och gatorna är fulla av semesterglada människor. På Trädgårdsgatan hörs musik från den gamla biografen Grand där dörrarna står vidöppna.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu