Stockholms Fria

Plattans framtid knappast glasklar

Planerna på att glasa in plattan har mött stark kritik. Nya stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius säger sig vilja lyssna på stockholmarna. Men från stadshuset kommer dubbla signaler.

Sergels torg har sedan det byggdes på 1960–talet sakta slitits ut. Demonstrationer och kommersiell verksamhet samsas med socialt utsatta människor om utrymmet. Idéer om hur platsen ska rustas upp har avlöst varandra.

I slutet av 1990-talet antog socialdemokraterna en detaljplan som gjorde det möjligt att skärma av delar av torget med glasväggar. Inglasningen var en av förrförra stadsbyggnadsborgarrådet Mikael Söderlunds (M) hjärtefrågor. Hans avgång från posten gjorde att en stark förespråkare försvann.

Nuvarande moderata stadsbyggnadsborgarrådet Regina Kevius tillträdde 2010. Hon tror inte på att damma av en gammal detaljplan, och hävdar att man först kommer att lyssna på stockholmarna.

– Inglasningen är en fråga som vi får ta ställning till framöver. Skulle det vara så att många är emot att glasa in så ska vi inte göra det. Det finns inga planer på det just nu och jag kommer inte att driva frågan. Det viktigaste är att Sergels torg är öppet dygnet runt och att det är tryggt, säger Kevius.

Frågan om inglasning är kontroversiell för stockholmarna. Enligt en två år gammal undersökning genomförd av organisationen City i Samverkan stödjer endast en tredjedel av stadens invånare projektet. Resten vill antingen se ”en generell förändring” av Sergels torg eller ingen förändring alls.

Stadsbyggnadsrådet Regina Kevius må ha ett starkt inflytande över beslutet om inglasning, men det är hos exploateringsnämnden som beslutet ligger efter att klartecken getts från kommunstyrelsen.

Joakim Larsson (M), ytterstadsborgarråd och ordförande i exploateringsnämnden, tror att inglasningen kommer att bli av. Nämnden väntar i nuläget på en exakt tidsplan från SL för bygget av Spårväg city. Efter det kommer förhandlingar med kommersiella aktörer och fastighetsägare att ta vid. Ett intresse från deras sida att delta i finansieringen är ett krav från stadens sida för att bygget ska genomföras.

Inglasningen av plattan delades från början upp i två etapper. Etapp 1, som gällde den så kallade Hästskogången, färdigställdes i mitten av 00-talet. Gången binder ihop torget med Gallerian.

Tanken med etapp 2 är att skilja av själva plattan från området under Sergelrondellen och fontänen. En lång glasvägg med dörrar ska sättas upp där torget går in under mark. Innanmätet ska fräschas upp och göras om till en slags gallerialösning som ska förvaltas av fastighetsägarna.

BYGGET AV den andra etappen har fått skjutas upp gång på gång. Den senaste orsaken är konstruktionen av Spårväg city som kommer att gå via Sergels torg. Enligt Peter Granström, projektledare på Stockholms stads exploateringskontor, kommer den etappen av spårvägen förmodligen att byggas runt 2017. För att kunna bygga spårvägen måste marken under rondellen förstärkas. Innan det har skett kan inte plattan glasas in.

Det är just den andra etappen som stockholmarna är kritiska till enligt undersökningen. Även stadens skönhetsråd, vissa fastighetsägare och en av plattans ursprungliga arkitekter, Jörgen Kjaergaard, har protesterat mot planerna.

GÖRAN FOLIN från organisationen Alternativ Stad anser att det är beklagligt att frågan hamnat i skymundan av bland annat Slussendebatten. Sergels torg är enligt Göran Folin en av stadens viktigaste centrala mötesplatser och det är viktigt att den bevaras. Alternativ Stad genomförde 2007 en aktion där de hängde upp genomskinliga plastskynken för att visa hur avdelad plattan skulle bli.

– Folk passerar där, stannar till och kanske deltar i olika demonstrationer. Om de glasar in skiljer de av den täta strömmen av folk som kommer från t-banan, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Förberedelserna i gång inför No border camp

I sommar arrangeras lägret No border camp i Stockholm. Målet är att sätta fokus på och kritisera EUs migrationspolitik. Förberedelserna har redan kommit i gång, och en informationsturné är nästa steg för att sprida ordet om lägret.

Stockholms Fria

Riskkapitalbolag utnyttjar monopol

När SL börjar trafikera Arlanda om ett år måste resenärerna betala avgift till det australiensiska riskkapitalbolaget Macquarie. Trots att staten äger spåren. Som ägare till Arlanda Express har bolaget monopol på trafiken fram till år 2040.

Stockholms Fria

Söderorts gräsrötter växer

Aktivisterna blir fler längs med söderorts tunnelbanelinjer. Motståndet mot utförsäljningen av hyresrätterna ökar. Imorgon ordnas en temadag om boende och rätten till det gemensamma. ”Det handlar om att arbeta inifrån och underifrån”, säger Anja-Lisa Rudka från Nätverket Linje 19.

Stockholms Fria

Mona löneförhandlade – räknades som nej till jobbet

Arbetssökande tvingas tacka ja till löner som ligger långt under kollektivavtalsnivåer, menar facket. Annars kan deras ersättning från a-kassan påverkas. Mona drabbades när hennes löneförhandling räknades som att hon tackat nej till jobbet.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu