Avskalat och personligt | Fria.Nu
Fria Tidningen

Avskalat och personligt

Det mest personliga de någonsin har gjort. Det säger teatergruppen Teater C om sin nya originalproduktion ”Tolv historier” som har premiär på Reginateatern i Uppsala den 18 september.

– Vi står på scenen som oss själva och berättar. Det finns inga karaktärer eller något teatraliskt att gömma sig bakom, säger Andrea Geurtsen, som tillsammans med Dag Thelander och David Andrén utgör gruppen Teater C.

Produktionen består, som namnet antyder, av tolv olika berättelser. De framförs med en blandning av musik och estradpoesi och både text och musik är skriven av Dag Thelander. Enligt författaren är en av berättelserna helt sann, en helt påhittad och de återstående tio någonting däremellan. Grundvisionen är att bjuda på en opretentiös föreställning som är tillgänglig för alla.

– Hela produktionen är väldigt Teater C, säger Andrea Geurtsen. Våra föreställningar är enkla och avskalade, och måste vara det med tanke på att vi håller till i Reginateaterns café och har begränsat med resurser.

De olika historierna handlar, som ofta när Dag Thelander skriver, om de vardagliga sakerna i livet. De kan spegla småaktiga vardagskänslor som att vara lite tråkigt avundsjuk men också det större som att vara kär i någon som inte är kär tillbaka.

– Dag skriver vackert och lite småklurigt om vad man kan kalla vardagsångest. Man kan känna igen sig i det och det är det som är det fina, säger Andrea Geurtsen.

Att valet föll på en delvis musikalisk framställning den här gången skapar en extra dimension tycker hon. Kombinationen musik och berättande skapar utrymme för något mer däremellan, människor reagerar starkare på musiken och lyssnar på ett annat plan. Pianisten Per Wickström står för ackompanjemang på scenen och har också hjälpt till att bearbeta musiken.

Andrea Geurtsen har hållit på med teater sedan hon var ung och är utbildad skådespelerska. Teatern har alltid varit lockande för henne med sin kombination av det litterära och det fysiska, att man uttrycker något med kroppen. Att skapa något tillsammans är också en stor del av teaterns tjusning liksom de egna konstnärliga visionerna kring hur det ska låta och se ut.

– Teatern kombinerar flera konstarter och när det funkar är det ganska så oslagbart, säger hon.

Teater C har arbetat tillsammans sedan 2008. Dag Thelander och David Andrén är barndomdskompisar och Dag och Andrea lärde känna varandra när hon jobbade med produktionen ”Övergångar”. Att vara en liten grupp har sina fördelar. De känner varandra väl och rollerna är tydliga. Att hitta människor som man jobbar bra med är mycket värt och något som Teater C vill hålla kvar, så för att utvidga gruppen skulle det krävas att de hittade en väldigt speciell person.

Men visst finns det också negativa saker med att bara vara tre:

– Vi har ju inte alla kompetenser inom gruppen. Det skulle vara bra att ha med en producent, en grafisk designer och en kostymör till exempel, säger Andrea Geurtsen. Eller tio skådespelare, för den delen.

Annons

Rekommenderade artiklar

Nathalie Ruejas Jonson och det autistiska perspektivet

Det skeva perspektivet, det lilla som blir enormt, det stora som försvinner. Alla ord som regnar i kaskader över världen tills den inte syns längre. Och så stunderna med hörlurarna på max för att få ledigt en stund. Kaoset och skammen inför kaoset. Att be om hjälp. Att få hjälp.

Hon besjunger livet i utkanterna

I Händelsehorisonten skildras ett samhälle som på många sätt inte alls är olikt vårt, ett samhälle som har förvisat en grupp människor till Utkanterna.

Fria Tidningen

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

© 2018 Fria.Nu