Fria Tidningen

En Gramsci på svensk botten

”Jag hatar de likgiltiga”, utbrast den italienske filosofen Antonio Gramsci. Han som kastades i fängelse av Mussolinis svartskjortor och blev mycket läst och diskuterad för sina historiefilosofiska och politiska anteckningar inifrån cellen. Enär han, eftersom den totalitära maktens vakande ögon ständigt betraktade honom, tvingades skriva mellan raderna, med eufemismer gäcka övervakarna.

Likgiltigheten tar kål på intellektet, tänkandet. Och det är hur vi tänker eller rentav att vi tänker som gör oss till subjekt, ansvarstagande människor. Men tänkandet kan ockuperas av tankesätt och föreställningar som fördummar och håller oss nere, förslavar oss.

Marxister har kallat det ”falskt medvetande”, Gramsci kallade det ”hegemoni” (samtycke, samförstånd). Den svenske sociologen Johan Asplund använder uttrycket ”tankefigurer”. Olika termer för samma ofrihetsskapande tankefängelse. Där vi är våra egna inlåsare och väktare.

Omständigheterna formar oss, men vi kan förändra dessa omständigheter, förfäktade Gramsci, praktikens och dialektikens filosof. Kampen börjar i huvudet och hjärtat – i överbyggnaden, med Marx terminologi. Analys och passion går hand i hand. Mot mörkret stiga vi mot ljuset – om vi blott själva vill och inte låter likgiltigheten regera och förkrympa oss. Det stillsamma, fogliga livet. Tankelöshetens bekväma lättja.

En stad i ljus gavs ut första gången 2005. Nu nytrycks den. Den i år åttio fyllande – man tror knappt det är sant! – Anders Ehnmark äger förmågan att skriva om det komplicerade på ett föredömligt enkelt sätt. Hans stil är återhållen, avklarnad. Han vägrar att mystifiera och vara akademiskt pompös, stänga sina läsare ute, så tillvida är han den ”barfotalärare” som var ett ideal för Gramsci.

I många år har han sysslat med italienaren, det är en valfrändskap, den essäistiske och sökande Ehnmark är en Gramsci på svensk botten. Man tilltalas av den skenbara lättheten över hans stil; medelhavsljuset över de fåordiga meningarna. Läsningen är en njutning.

Fakta: 

Litteratur

En stad i ljus. Antonio Gramscis slutsatser

Författare Anders Ehnmark Förlag Norstedts

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Krönika: Israels behov av Auschwitz

Konstnären Carl Michael von Hauswolffs verk Memory works ställer frågan om Förintelsens offer någonsin kan tillåtas vila, skriver Lasse Ekstrand i en krönika.

Fria Tidningen

Den döda arbetarrörel(s)en

Arbetarrörelsen med Socialdemokraterna i spetsen har på punkt efter punkt backat från visionerna. Varför? Lasse Ekstrand föreslår en psykologisk förklaring. 

Fria Tidningen

Ett öppet sår i efterkrigskonsten

Förra gången jag besökte detta galleri, med dess avskalade, nästan kylslagna arkitektur, visades uteslutande tysk konst (av någon anledning ingen nazistämplad sådan) och punkt sattes vid 1945. De båda världskrigen kastade sina blodiga skuggor inuti verken, det var ofrånkomligt att de gav sammanhanget som konstnärerna inte kunde ställa sig utanför.

Fria Tidningen

En coach för alla tillfällen

Jobbcoacher finns det redan. Någon större succé har det inte blivit, trots att det kostat sköna skatteslantar. Och inte har det lett till särskilt många jobb. Men alliansen visar i alla fall sin goda vilja.

Fria Tidningen

Fängslande fiktion om Eva Brauns liv

Om den enkla och, enligt eftervärldens dom, svagt intellektuellt utvecklade Münchenflickan Eva Braun hade åstadkommit en bok om sin ödesdigra kärlek till och halvt dolda förhållande med Adolf Hitler, hur skulle den ha tett sig? Förmodligen åt det lättviktiga hållet, kanske en melodram, med kalkonvarning.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu