FRIA väljer: Konst | Fria.Nu

Recension


Göteborgs Fria

FRIA väljer: Konst

FRIA:s konstrecensent Andréas Hagström tipsar om det mest intressanta på Göteborgs konstscen.


Experimental Fiction

Det pågår en något hemlig utställning i Göteborg. Det är den amerikanske konstnären Lee Walton som bjudit in fyra Göteborgsbaserade poeter att skriva var sin text att uppleva på en specifik plats i staden. Med en karta i handen får du söka upp platsen och väl där försöka hitta texten.
En av de inbjudna poeterna är Ulf Karl Olov Nilsson, mer känd som UKON. Han har valt Västra Kyrkogården som utgångspunkt för sitt verk. I en spricka i muren vid ingången till kyrkogården finns en karta och med textens hjälp tar UKON mig i handen och leder mig på en melankolisk vandring över kyrkogården. Promenaden tar mig till grekiska inskriptioner, förbi ”Kära mor” och Marguerite Duras fårade ansikte, till Hagge Geigert och slutligen till den allt annat än storslagna grav där världsmästaren i boxning, Ingemar Johansson, vilar.

Ett av de andra verken i Experimental Fiction ska läsas i Karin Boyes skugga utanför Stadsbiblioteket. Det är ett verk av Sara Hallström, där hon i texten väver in citat av poeten Marina Tsvetaeva, som precis som Boye tog livet av sig 1941. Med min blick fäst på Boyeskulpturens rygg får Hallström mig att reflektera kring texten som både tillflyktsort och protest. Och på det fullkomligt vackra i handlingen att låna ett stycke poesi för att sedan lämna tillbaka den på biblioteket.
För karta och information: www.gallerirotor.com

 

Ola Åstrand/Retro

Efter att ha gått igenom den svenska undergroundkonsten, först i utställningen Hjärtat sitter till Vänster och senare i Tänd Mörkret, har nu konstnären Ola Åstrand tittat tillbaka på den egna konsten som han har skapat under mer än 30 års tid. I ett antal utställningar runt om i Sverige och i en tjock katalog har han presenterat sitt konstnärskap, fullt av uppror, eskapism, ångest och romantik.

Hur upprätthåller man som konstnär ett motstånd i ett konsumtionssamhälle som så snabbt sväljer all idealism och allt subversivt och förvandlar det till en produkt? En strategi som Åstrand valt är att skapa konst som inte ser ut som konst. En annan har varit att ständigt utmana det egna konstnärliga uttrycket för att skapa nya utrymmen för skapandet. Som raka motsatsen till en vindflöjel har han gång på gång valt att ställa sig i vägen. Detta behov av att kunna omförhandla sin position har resulterat i en rad lyckosamma experiment, men även sidospår. Ambitioner som behövt få sin form, men som kanske sedan har lagts åt sidan och allt finns representerat i utställningen. Här finns serietidningarnas svartvita estetik och kollagens uppsplittrade berättelser, men även airbrush-målningarnas alltför glättiga yta, löpsedlarnas blockbokstäver och de skulpturala kladdiga avgjutningarna i grälla färger. Men oavsett vilket material som används och från vilken tidsperiod verken är ifrån, så finns både svärtan och glimten där, vilket blivit till ett osvikligt signum.

Fakta: 

Experimental Fiction



Ett offentligt projekt av Lee Walton NÄR 19 april – 20 juni

 

Ola Åstrand/Retro



VAR Galleri Thomassen NÄR 19 maj – 25 juni

ANNONS
ANNONS

Rekommenderade artiklar

Konsten befinner sig i riskzonen

Recension

De 13 konstverken på Världskulturmuseets nya utställning Riskzoner för på många sätt en undanskymd roll i
utställningen. För trots att flera av dem är platskrävande är det
istället de pedagogiska texterna och de retoriska frågorna som tar
överhanden.

Göteborgs Fria

© 2022 Fria.Nu