Jubileumsvåren på Stadsteatern späckad med kvalitet
Nypremiärer blandas med urpremiärer med både svensk och dansk signatur under årets teatervår på Stadsteatern i Uppsala. Och eget material med gästande föreställningar under hela det kommande teateråret med anledning av 60-årsjubileumet.
Hela Uppsala Stadsteaters ensemble fanns på plats vid pressträffen i torsdags liksom teaterns konstnärlige ledare Linus Tunström. Dessutom delade gästande regissörer och scenografer med sig direkt från scenen, när planerna för den stundande teatervåren under en dryg timme rullades upp inför de församlade.
Anna Carlsson inleder som Joan Didion i nypremiären av Ett år av magiskt tänkande. Men därefter ser något helt nytt dagens ljus, även om de flesta av oss nog har ett hum om både grundplot och figurer.
– En historia om kärlek med förhinder. En Romeo och Julia-berättelse helt enkelt, summerar Dennis Sandin, regissör till Elake Måns som har urpremiär den 22 januari.
Ja visst är det Pelle Svanslös som åter är på tapeten, men i relativt modern 80-talstappning och betydligt mer tilltalande samtidstillvänd än originalet. I denna version har dock Elake Måns helt tillåtits stjäla showen. För det är hans kärlekshistoria med pudeln Daisy, spelas av Elisabeth Wernesjö, som utgör berättartråden kring vilken handlingen utspelar sig.
– Jag är skiträdd för att göra Pelle. Det måste vara helt nytt men samtidigt bättre, säger Ulla Kassius som ansvarar för scenografi och kostym.
Och hon har verkligen tagit ut svängarna när hon har låtit sig inspireras av både The Cure och Broder Daniel för att profilera de olika karaktärerna. Pelle, spelad av Jesper Feldt, är dock fortfarande samma mjäkiga mes om än med kolsvart slätstruken masfrisyr och blå, flygvärdinnelätt scarf runt halsen. Medan Måns som spelas av Robin Keller – kostymstorleken till trots – är en riktigt skön karaktär som gör vad han kan för att styra hela sin värld, även när han helt utsatt, iförd linne och ett långt och slängigt pärlhalsband, hallucinerar liggandes på sin soffa i kattstaden.
Rafflande spartansk scenografi, underbara karaktärer och helt fantastisk musik. Målgruppen är enligt Ulla Kassius hela spektrat, från sex-sju år till pensionärer.
– Vi har försökt göra katterna rasistiska, slöa och inskränkta medan hundarna i hundstaden är minst lika dumma i huvudet och precis lika inskränkta trots att de har mycket mera pengar och trots att de gör film och dricker latte.
Hur illa det än låter, så blir det bra till sist. Elake Måns förvandlas till något helt annat på sin kärleksresa tillsammans med Daisy. Utstötta finner de till sist en tillvaro tillsammans i gränslandet mellan sina respektive världar som kommer att kallas Tristaden. Tordagens scenspel ger onekligen mersmak.
Men även annat fint finns att vänta från ensembeln i Uppsala. Gengångaren presenterades av ansvarig regissör och dramatiker Sara Cronberg som en thriller där en kvinna jagas av sina gengångare och till slut blir fången av sina spöken.
– En berättelse om hur det är för en kvinna att på olika sätt få sin frihet inskränkt. Hur fria är vi egentligen? Hur mycket styrs av våra gener, av vår historia och av våra tidigare val?
På plats fanns även Nikolaj Cederholm, dansk regissör, som senast skapat rubriker genom sitt stycke Come together. Han väljer Uppsalascenen som första scen för sin pjäs Män som blir en smula irriterade i sällskap med kvinnor som spelas av Iwar Wiklander, Carsten Bjørnlund och Cecilia Forss. Han liknar den invandrarfrånvända hållningen i Danmark vid hur jämställdhet hanteras i Sverige.
– Jag kommer från Danmark där allt ska passera genom detta lilla hålet som kallas invandrare, säger han och gör samtidigt en ring av tummen och pekfingret och kikar sedan genom det.
– Och när jag kommer till Sverige inser jag att det är precis samma sak här vad gäller jämställdheten.
På spelschemat står även världspremiären av Låt den rätte komma in av Jacob Hultcrantz Hansson som även regisserar. Pjäsen är baserad på John Ajvide Lindqvists bok. Liksom urpremiären av Jag tänker vad jag tycker, av och med Maria Sundbom.
Dessutom genomförs för tredje gången den internationella scenkonstfestivalen Tupp, med gästande kulturarbetare från olika delar av världen.
Gästspelar gör även bland andra Mårten Svedberg med sin enmansföreställning Fotbollsbögen och de skådespelande makarna Birgitta Ulfsson och Iwar Wiklander som gör rollerna som Melissa och Thommy i A R Gurneys Pulitzernominerade pjäs Kärlekbrev.