Recension


Fria Tidningen

Konstens uppgift – att stärka härskarnas makt

Napoleon, Karl Johan och Alexander. Det är huvudpersonerna i utställningen Härskarkonst som handlar om hur härskarna använde sig av konsten i början av 1800-talet för att stärka sina positioner. Stora porträttmålningar med maktsymboler varvas med smycken och konsthantverk som koppar, tallrikar och brickor med bildmotiv, ofta inspirerade av antikens ideal.

Det är oundvikligt att inte dra paralleller till alla föremål som såldes i samband med bröllopet mellan Victoria och Daniel. Genom hela utställningen undrar jag vilka som såg dåtidens propagandakonst och hur verkningsfull den var.

Franska revolutionen innebar helt nya maktmöjligheter för både Napoleon och Jean Baptiste Bernadotte (senare Karl Johan) då de inte längre var bundna av sitt sociala arv. Alexander däremot föddes till kejsare, vilket kanske var en anledning till att han inte hade samma behov av att framställa sig själv så överdådigt som framför allt Napoleon.

Napoleons kroppsspråk minner om Alexander den store och Julius Caesar, och han var den som först använde sig av konsten att härska genom konsten, vilket sedan kom att anammas av andra maktens män.

Egen porslinstillverkning var vanligt och konsthantverk blev presenter från furste till furste i syfte att uppvisa teknisk och konstnärlig överlägsenhet. Krig var ett populärt tema i målningar och arkitektur. I dag är svenska kungahuset liksom andra makthavare snarare intresserade av att visa sig tillgängliga och vardagliga.

Utställningen på Nationalmuseum sammanfaller med 200-årsjubileet av Karl Johan som svensk tronföljare. 1810 erbjuds den franska marskalken Jean Baptiste Bernadotte, som tidigare stridit för Napoleon, att bli svensk kronprins. När han senare samma år adopteras av Karl XIII blir han Karl Johan och vid kröningen 1818 får han titeln Karl XIV Johan.

Han kallade sig republikan och var noga med att framhålla att han valts av det svenska folket på egna meriter. Att han trots sin inställning till den ärvda makten är grundare av den dynasti som sitter på tronen i dag utreds inte i utställningen. Det nämns att han var känslig för folkviljan och att förmågan att hitta balansen mellan det kungligt upphöjda och närheten till folket är ett arv från Karl Johan.

Härskarkonst är en utställning om mäktiga män som med konstens hjälp gjorde allt för att understryka sin makt. Kvinnorna finns där, men ändå inte. De porträtteras som mjuka och väna, ofta med barn vid sin sida (framför allt arvingen).

Jag får en känsla av att också de fungerar som symboler för makens makt, men kvinnornas roll är inget som utställningen tar upp. I utställningskatalogen på dryga 400 sidor finns en bild från 1814 på kejsarinnan Joséphine, Napoleons fru, i kamédiademet – samma diadem som kronprinsessan Victoria bar under vigseln 2010.

Jag har förstått att propagandan var till för att hävda sin makt gentemot andra furstar, men i slutändan får jag känslan av att de är en och samma.

Fakta: 

Konst

Härskarkonst Var: Nationalmuseum Pågår: T o m 23 januari 2011

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En fantasirik bilderbokshöst

Recension

Höstens bilderböcker från när och fjärran sätter barnens fantasi och uppfinningsrikedom i första rummet.

Fria Tidningen

Utsatthet röd tråd i vårens barnböcker

Recension

I år var Sverige hedersgäst på barnboksmässan i Bologna och årets utgivning är kanske starkare än på länge. Beatrice Jansson tipsar om vårens bästa barnböcker. Ett genomgående tema är barns utsatthet för vuxenvärlden.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu