• Vapenexportörer som Bofors och Saab har en aktiv del...
Göteborgs Fria

Götheborg marknadsför Bofors-kanoner i Indien

Snart lägger Götheborg III till i Chennai i Indien. I arrangemanget medverkar bland annat Saab och Bofors, Sveriges två största vapenexportörer. De ser ostindiefararen som en plattform för sin marknadsföring, men i bolaget bakom ostindiefararen har man inte diskuterat de etiska aspekterna av samarbete.

BAE Systems Bofors är nära ett kontrakt med den indiska försvarsmakten på långtskjutande kanoner för cirka 12 miljarder kronor. Ett led i marknadsföringen är att delta i arrangemangen kring ostindiefararens stopp i Indien
- Det är första gången vi gör ett sådant här samarbete och det är värt att prova, säger Christer Henebäck, informationsdirektör på BAE Systems Bofors, som hoppas kunna locka ansvariga inom Indiens försvarsmakt till jippot.
Det är lite oklart vad BAE Systems Bofors ska ha för roll vid skeppets Indienbesök. De skulle från början vara sponsorer men nu säger Christer Henebäck att de kanske snarare blir kompanjoner, eller supporters.
Saab Systems däremot, är sponsor. Saab Systems producerar militär teknologi för olika användningsområden och ingår i Saabgruppen som bland annat tillverkar militära övervakningssystem och exportsuccén Saab Gripen. När Indien nu ska uppgradera sin flygflotta tävlar Saab om ett kontrakt på 126 flygplan.
Göran Bengtsson, länsöverdirektör i Västra Götaland och styrelseordförande i Svenska Ostindiska Companiet, SOCI, bolaget bakom ostindiefararen, tycker inte att det ligger i hans händer att hindra vissa företag från att vara med så länge de följer lagar och regler. Det skulle bli konstigt om de inte fick vara med på skeppet, samtidigt som de tillåts vara med i Svenskt Näringslivs och Exportrådets delegationsresor, tycker han. Och varken Utrikesdepartementet eller Exportrådet har haft några invändningar.
- Du har rätt i att vi ju alltid skulle kunna säga att vi inte vill ha någon relation med de här företagen, men vi har inte haft någon diskussion om det. Vi har varit tydliga med att vi inte vill förknippas med några enskilda produkter, men om ett företag som Exportrådet och Svenskt Näringsliv och andra godkänner så vore det ju konstigt om vi sa nej. För oss har det ju snarare varit ett bekymmer att få med tillräckligt många företag, säger Bengtsson.
Enligt Bengtsson behöver skeppet inte bli särskilt tätt sammankopplat med de medverkande företagen, även om de naturligtvis kommer att ordna möten och besöka skeppet tillsammans med sina kunder.
Christer Henebäck på BAE Systems Bofors ser däremot företagens marknadsföring som en integrerad del i hela arrangemanget.
- Hur stor grej det blir tror jag tror beror mycket på vilka företag och intressenter som är med. Vi måste själva vara aktiva, båten är plattformen. Vi måste skapa ett mervärde, det räcker inte att bjuda in folk till båten för så intressant är den inte, säger han.
Rolf Lindahl är politisk sekreterare på Svenska Freds. Han tycker att det är anmärkningsvärt att ostindiefararen - ett projekt som är starkt associerat till det officiella Sverige - lånar sitt namn till marknadsföring av den svenska krigsindustrin.
- Jag tycker att de som står bakom ostindiefararen bör ta en diskussion om det är denna sida av Sverige som man vill marknadsföra. Och om man anser att det är rimligt att det här projektet kan vara en del av kommande vapenaffärer med Indien. Företagen utnyttjar ju uppenbarligen den publicitet som väcks.
I riktlinjerna för den vapenexporten som riksdagen har antagit står att Sverige inte bör tillåta export till länder där mänskliga rättigheter kränks eller till länder som är i krig eller riskerar att hamna i krig. Indien har en ständig konflikt med grannlandet Pakistan, och den har flera gånger tagit sig militära uttryck. Senast 1999 blossade ett krig upp om Kashmirområdet på gränsen mellan de båda länderna. Indien använde kanoner från Bofors.
- Vapenexporten till Indien bör stoppas omgående. De uppfyller inte på några av kriterierna för svensk vapenexport som vi har i dag. Enligt Amnesty förekommer grova kränkningar av mänskliga rättigheter där. Dessutom pågår flera inbördeskrig och en väpnad konflikt med Pakistan som riskerar att bli storskalig. Det borde göra dem omöjliga för export från Sverige, säger Rolf Lindahl.
Enligt Svenska Freds bidrar Sverige till kapprustningen mellan Indien och Pakistan, särskilt som vi säljer till båda länderna. Förra året gjorde Saab en affär värd över åtta miljarder kronor med Pakistan. Det gällde radarsystemet Erieye som GFT skrivit om tidigare och som landet köpte eftersom Indien hade skaffat ett liknande system tidigare.
Om skeppet Götheborg ska sprida bilden av Sverige så är onekligen Bofors en viktig del, i alla fall i Indien. På 1980-talet anklagades bolaget för att ha vunnit det historiska 'Indienkontraktet' på kanoner för 8,4 miljarder kronor genom mutor. En förundersökning om bestickning inleddes i Sverige men lades ner.
I Indien gick affären till rättegång och 1999 kallades dåvarende Bofors-direktören Martin Ardbo till Indien men vägrade att inställa sig.
Enligt ett reportage i DN av journalisten Maciej Zaremba har Bofors blivit ett adjektiv på indiska språk. Säger man att det är 'något Bofors' med en papaya betyder det att man inte bör äta den. Och Sverige identifieras inte med Björn Borg eller med Abba, utan just med detta ord.
När GFT försöker få Göran Bengtsson att säga något om de etiska aspekterna på samarbetet med vapenföretag säger han att ämnet inte har diskuterats i bolaget.
Men ni blir ju en del av marknadsföringen av svenska vapen i Indien. Har ni inte haft några diskussioner om det?
- Nej vi blir inte en del av marknadsföringen, det är en allt för långsökt tanke.
Varför tycker du att det är långsökt?
- Vi har ju inte den relationen till företagen. Och var ska man dra gränsen? Om Volvos lastvagnar används till att dra en raketramp, är de också en vapenproducent då?
Men BAE Systems Bofors till exempel sysslar ju just med att sälja kanoner, och är väl känt för det i Indien, är inte det mer kontroversiellt?
- Hela vår grundidé med det här projektet är att ta med oss svenska värderingar. Vi ska ju vara en spegling av Sverige och om det här är en viktig del av Sverige så ska vi ju inte ge en falsk bild, säger Göran Bengtsson.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Ledarsidor stöder regeringen med 800 miljoner"

Värdet av den PR som regeringspartierna får på ledarsidor i borgerlig media kan uppskattas till minst 800 miljoner kronor om året, menar Sven Elander som har publicerat en uträkning på sin blogg.

Fria Tidningen

När blev det förbjudet att tänka efter?

”Oskyldig tills motsatsen bevisats”, brukar det heta både inom juridiken och pressetiken. Men när den anklagade är en världskändis gäller tydligen inte det.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu