Fria Tidningen

Internet breddar den politiska debatten – på både gott och ont

Sociala medier som Facebook, Twitter och Youtube används flitigt i olika valkampanjer. För mindre partier kan det vara mer prisvärt att satsa på internet än dyr reklam i andra medier, liksom att kandidater som vill kryssas in kan använda dem för en personlig kampanj. Samtidigt öppnar det även för personlig smutskastning.

Under Reggaefestivalen förra helgen var Ung vänster på plats med tält och bord där de informerade inför höstens val. Förutom att dela ut broschyrer och välkomna politiska diskussioner, gjorde de även korta filmer som lades upp på Youtube. Där går det även att se Socialdemokraternas reklamfilm som visar ett haltande rådjur under parollen ”för allas rätt till vård, omsorg och trygghet”, och ett liveframträdande av Jakob Hemming från Uppsala som under Moderata ungdomsförbundets kongress framför deras vallåt Sverige jobbar. Där sjunger han att han är ”sjuksyrran som jobbar övertid hellre än att se svenska hollywoodfruar”. Men där finns även en hel del inofficiella reklamfilmer som smutskastar både till höger och till vänster, på ett sätt som inte skulle anses som acceptabelt i partiernas egna valkampanjer.

Nu är Youtube och sociala medier ingenting nytt. När demokraten Howard Dean ville bli nominerad som partiets kandidat inför USA:s presidentval 2004 tog han bloggen till hjälp – vilket var första gången någon politiker lyckades föra ut sitt budskap på bred front genom att utnyttja internet. Och sedan dess har twittrande och facebookande politiker ständigt försökt komma på nya sätt att nå ut.

Anders Larsson är doktorand på Institutionen för informatik och media på Uppsala universitet och mycket av hans arbete kretsar kring sociala medier. Han menar att de nya informationskanalerna har en viktig roll att spela i valkampanjer, även om de i debatten ibland kan lyftas fram som viktigare än de är.

– Men man ska inte underskatta vikten av att kunna hantera medierna – Roosevelt exempelvis ansågs ha ”bra radioröst”, Kennedy gjorde sig bättre i TV än Nixon, och Obama anses ofta ha använt just de sociala medierna till sin fördel. Snarare än att övertyga tror jag dock att de kan fungera som stärkande för dem som redan sympatiserar med en viss kandidat eller ett visst parti.

Just nu håller Anders Larsson på med ett projekt där han undersöker partiers hemsidor före, under och efter valrörelsen och jämför hur de olika partierna använder sig av internet. Även om det är ett tidigt skede verkar det som om både stora och små partier satsar lika mycket på internet, vilket borde betyda att andra delar av valkampanjen blir lidande när pengarna tar slut.

– Där större partier kanske har resurser att satsa på kampanjande både off- och online, kan nätet fungera som en effektiv och relativt billig reklamplats för lite mindre partier, säger Anders Larsson.

Ung vänster ser sina Youtube-filmer som ett sätt att komma i kontakt med väljare när de traditionella medierna inte ger dem det utrymme de tycker att de förtjänar.

– Den här utvecklingen har pressats fram då vi inte har så mycket publicitet i andra medier, så det här är ett sätt för oss att nå ut. Det är ju ofta så att för att komma med i andra tidningar behöver man antingen begå ett brott eller utsättas för ett brott, och det har vi märkt väldigt tydligt på slutet, säger Miro Anter, distriktsordförande för Ung vänster i Uppsala län.

Han berättar att de tillsammans med moderpartiet sedan ett drygt halvår tillbaka har haft en studiecirkel där de lär sig att göra film. Filmutrustningen har de två organisationerna köpt tillsammans, och det ger dem en billig chans att bedriva sin valkampanj på.

– För oss är sociala medier en möjlighet att nå ut till många och komma ut till många. Jättebra för oss att nå ut utan att ha så stora resurser – som exempelvis med de här Youtube-filmerna. Klart det känns i fickan men det är ändå överkomligt.

De flesta ungdomspartier har dragits med sviktande medlemsunderlag de senaste åren, och det är nödvändigt att försöka hitta sätt att göra politiken attraktiv även för den yngre generationen. Miro Anter tror att sociala medier kan vara ett bra sätt.

– Just med Youtube och Twitter är det mycket bilder. Det visar att politik inte behöver vara gamla gubbar i slips utan även ett gäng ungdomar som dansar och har kul och dricker saft runt ett bord och diskuterar.

Centerpartisten Solveig Zander från Enköping hoppas på att bli omvald till riksdagen. Som en del i hennes kampanj har hon lagt upp Youtube-klippet Maskrosorna ska bort, där hon efter att ha läst en ledarsida som diskuterar Miljöpartiets politik börjar gräva upp maskrosorna på en äng. Hon berättar att till hennes förvåning verkar det vara många äldre som har sett klippet.

– Dom tycker det är ett väldigt roligt tema, och att budskapet kommer fram bättre än om jag står på torget och talar.

Vad är budskapet?

– Att Centerpartiet är bättre än Miljöpartiet när det gäller miljöfrågor. Och det är ju tråkigt att det är så i och för sig – att det inte kommer fram mer på torget – men sociala medier har något att säga.

Att det skulle vara stor skillnad på hur etablerade partier som Centerpartiet och mindre nykomlingar använder nätet tror hon inte. I och med att det går att bli inkryssad till riksdagen via personval satsar många kandidater på egna kampanjer, och där tror Solveig Zander att sociala medier spelar en stor roll.

– Jag tror på det här med personval. Partiet lyfter i sin kampanj fram partifrågor, men om man som jag vill bli framröstad som person är det här ett bra sätt. Och jag tror det gäller alla, även i de etablerade partierna.

Internet har gett människor en chans att nå ut med sina budskap utan att behöva ta sig förbi mediernas så kallade grindvakter som styr vad som kommer i radio, tv och tidningar. Samtidigt som det breddar demokratin och skapar möjligheter för alla att ha en röst, har det även resulterat i flera fall av personlig smutskastning på ett sätt som inte vore acceptabelt hos de etablerade partierna. Den första träffen vid en sökning på Mona Sahlin är exempelvis en video som heter Mona Sahlin fifflar där bland annat toblerone-affären dras upp igen till ljudet av Johnny Cashs låt ”I’ve got Stripes” som handlar om att sitta i fängelse och söker man på Beatrice Ask är den första filmen som kommer upp en som kort och gott heter Beatrice Ask är CP. Anders Larsson ser det som ett bekymmer att det politiska samtalet kan tas ned på den här nivån, men hoppas att det i längden inte får så stor betydelse.

– Tar man bort redaktionella grindvaktsfunktioner så får man ta det mindre seriösa precis som man kan ta del av det mer seriösa. Frågan är väl om dessa icke-officiella, smutskastande reklamfilmer når så långt utanför de egna leden, så att säga. Jag är skeptisk till att de skulle lyckas övertyga någon som inte redan håller med om grundbudskapet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Uppsala poetry slam är avgjord

Love Sydstrand är 2010 års Uppsalamästare i poetry slam. Förutom att kora segraren utsåg publikjuryn också det lag som får åka till SM. Under kvällen passade även världsmästaren Ian Keteku på att avslöja vad som gläder en poet.

Fria Tidningen

Cancún även i Uppsala

Världens aktivister kämpar för att ta makten över klimatet. Uppsala Fria var med på två alternativa klimatmöten som pågick i staden medan världens ledare pratade utsläppsmål i Mexiko.

Fria Tidningen

En surrealistiskt dansande dröm

Kolbeinn Karlssons märkliga, magiska värld har tagit över Teatergalleriet. I förra veckan fick hela utställningen liv, men även om figurerna nu får vila kommer det att vara en helt annan utställning när den tas ner om en dryg månad.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu