Vän i nöden eller massdistribuerad miljöbov?
45 varv runt jordklotet. Så långt måste du köra för att släppa ut lika mycket koldioxid som telefonkatalogen årligen bidrar med. Eniro menar att det är rimligt medan Naturskyddsföreningen är starkt kritisk och vill att massdistributionen upphör.
I år kommer över fem miljoner telefonkataloger att hamna i trappuppgångar och postlådor över hela landet. Den miljöpåverkan som pappersförbrukning, tryckpressar och distribution bidrar med har väckt miljöorganisationers ilska. 2007 blossade en omfattande kritikstorm upp som fick Eniro att låta konsultfirman Econ Pöyry ta fram en miljökonsekvensbeskrivning som blev klar 2008. Den visade att enbart Gula sidorna står för utsläpp av 2 478 ton koldioxid och 9 799 kilo kväveoxider. Man räknar då med att elanvändningen vid bland annat tryckprocessen i Sverige bidrar med 20 gram koldioxid per kilowattimme, en relativt blygsam uppskattning. Eniro menar att utsläppen av koldioxid, motsvarande att köra 45 varv runt jordklotet med en personbil, är försvarbara.
– Vi har ju så pass hög användning, säger Katarina Lind, produktchef för Gula sidorna. Ungefär 3,2 miljoner människor använder katalogen minst en gång per månad eller mer. Det är ju en oerhört hög användning. Som det ser ut i dag har vi absolut en stor samhällsfunktion att fylla. Det är mycket viktig information som finns i katalogen som man behöver när det verkligen gäller.
Går det inte att hitta via internet?
– Om man är i en akut situation ska man koppla upp sig på nätet då? Tror du alla människor gör det?
Någon som inte tycker att utsläppen är försvarbara är Svante Axelsson, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.
– Vår grundsyn är att man inte ska dela ut varken reklam eller telefonkatalogen till alla utan att man helt enkelt ska fråga vilka som vill ha, säger han. Man måste minska resursslöseriet. Därför bör man helt enkelt gå ut med en förfrågan om vilka som vill ha katalogen i fysisk form och sedan kan ju de få den.
Sedan tre år tillbaka har åtminstone villaägare möjlighet att avbeställa katalogen. Hur många som avbeställer telefonkatalogen är dock oklart då Eniro inte vill gå ut med siffran. Men Dagens Nyheter kunde förra året rapportera att 2009 års upplaga sjönk med 100 000 exemplar, troligtvis till följd av de många avbeställningarna.
En siffra som Eniro tvärtom gärna stoltserar med är besöksstatistiken för deras nätupplaga. Förra veckan hade Eniros hemsida cirka 3 miljoner unika besökare, vilket är 300 000 fler än samma vecka året innan. I Eniros årsredovisning för 2008 erkänner man att ökningen skett på papperskatalogens bekostnad. Eniro spår att annonsintäkterna från katalogerna kommer att minska med 8-10 procent per år fram till 2012. Därför vill man på sikt gå från ”printberoende till onlinemöjligheter”. Produktchefen Katarina Lind vill i dag dock inte spekulera i papperskatalogens framtid.
– Det får framtiden utvisa. Som det ser ut nu så är läget ganska stabilt. Eniro satsar ju på att finnas där vi har användare. Vi finns på nätet, i katalogen och mobilen, på de kanaler vanligt folk använder.
– Personligen så tror jag absolut att det tryckta mediet har en framtid, bara att det kommer att förändras.
Har ni övervägt att göra om katalogen till en beställningsvara?
– Vi tittar hela tiden på hur våra olika produkter ska distribueras, svarar Katarina Lind. Men det är inga strategier som är färdiga än, som jag kan berätta om.
Använder du telefonkatalogen?
Emma Johansson, Solna, 32
– Nej, jag använder internet för det är enklare.
Christer Engström, Upplands Väsby, 65 tillsammans med barnbarnet Alexander
– Ytterst sällan. Jag använder internet, det är enklare.
Bisse Gebrehiwet, Alvik, 29
– Nej, aldrig. Jag använder internet. Katalogen tar så mycket plats, den är så stor att ha hemma.