Mors Mössa tar konsten på allvar | Fria.Nu
Fria Tidningen

Mors Mössa tar konsten på allvar

Hur påverkar den ekonomiska krisen samt den nya kulturbudgeten stadens gallerier? En gråmulen novemberdag besöker FRIA Galleri Mors Mössa, som är beläget på Husargatan i Haga, för att prata konst och framtidsvisioner med grundaren och ägaren Margareta Orreblad. Galleri Mors Mössa är ett av få gallerier som hittills har beviljats galleristöd, men detta kommer att dras in nästa år.

När FRIA besöker Mors Mössa visas en stämningsfull utställning med Maria Quarfordt Brising och det är en timme kvar till öppningsdags. Jag bjuds på en kopp kaffe, som Orreblad själv beskriver som stans bästa pulverkaffe, och vi slår oss ned på vita fällstolar av plast. Kaffet värmer gott.

Galleri Mors Mössa har existerat i fyrtio år. Det grundades ursprungligen i Kungälv, för att senare flytta till en lokal i Änggården. Nu har emellertid galleriet funnits i Haga i 20 år, och det har kommit att bli en given arena och mötesplats för människor som intresserar sig för innovativ och spännande konst.

Då Orreblad startade verksamheten fann hon att det var något som saknades; konsten som visades på de göteborgska institutionerna och gallerierna var allt för homogen och bakåtsträvande och detta kom att verka som en drivkraft.

– Jag har hela tiden sökt efter nya möjligheter. När jag började var det bara en sak som gällde, och det var olja på duk. I nödfall skulptur, som till exempel Milles. Jag kände redan från början att det måste finnas andra möjligheter för att uttrycka konst. Det fanns film, det fanns musik, det fanns litteratur och där fanns en stor variationsrikedom, men inom konsten fanns det bara olja på duk.
Margareta Orreblad tar konsten på allvar. Hon tror på dess överrumplande och livsförändrande förmåga, men motsätter sig idén om att använda konsten likt ett terapeutiskt verktyg eller ett tidsfördriv.

– Även om du går in här och blir förbannad över att du bara ser tre verk, har du med dig bilderna resten av livet. Det är jag övertygad om. Konsten talar dig inte till rätta för att du ska bli en bättre människa, utan konst överfaller dig. Om jag vill bli underhållen finns det så många andra sätt att bli underhållen på. Konsten är väldigt allvarlig, för mig. Detta betyder inte alls att man behöver gå omkring och vara allvarlig hela tiden, det handlar enbart om att konsten ska vara allvarligt menad.

På Galleri Mors Mössa visas sällan måleri, detta sker enbart någon enstaka gång per år. Beslutet baseras på uppfattningen om att det finns så mycket intressant konst som bör få en chans att ställas ut, och detta är konst som inte uppmärksammas tillräckligt i andra utställningssammanhang. När andra gallerier ofta väljer att visa samma konstnärer om och om igen, har Orreblad valt en något motsatt strategi: hon låter inte en och samma konstnär ställa ut mer än en gång. En gång har hon frångått denna princip, men undantaget bekräftar regeln.

– Jag ville undersöka vad som hände om man ställde ut oförutsägbar konst, konst som inte självklart dök upp på andra gallerier. Jag tänkte först att de som har blivit kända inte får ställa ut igen, det måste ges plats för de konstnärer som inte har blivit kända än. Men sen var det väldigt svårt att avgöra vad ordet ”känd” innebar, och därför bestämde jag att ingen fick komma hit mer än en gång.

Konsten som visas på Galleri Mors Mössa har ibland väckt uppståndelse, även om den oftast inte bär på öppet kontroversiella inslag.

– Jag har råkat ut för det mesta, däribland hotbrev. Men samtidigt är det roligt att människor kan bli så upprörda över konst, att den fortfarande har den möjligheten. Det finns massor att bli upprörd över, men konsten tycks uppröra mer, och inte alltid för att den är så provocerande i sig. Det finns alltid folk som kommer in här och blir upprörda, samtidigt som många också är väldigt positiva.

Samtalet glider så småningom in på frågor som rör finanskrisen och vilken effekt denna kan tänkas ha på den generella konstuppfattningen och konstnärernas arbetsklimat.

– Jag tror att den ekonomiska krisen kan vara positiv. Människor kommer att besöka gallerierna inte enbart för att handla. Kanske vill folk låta sig bli påverkade av annat än av pengar och shopping. Det är ju gratis att besöka ett galleri. Det olyckliga nu är att det är så hög arbetslöshet, och de flesta konstnärer lever ju inte enbart på sin konst, de lever ju oftast på något vid sidan om. Men många konstnärer är också levnadskonstnärer, de är fenomenala på att hitta möjligheter.

Att galleristödet samt utställningsstödet dras in nästa år, kan givetvis också ses som ett resultat av de allt kärvare tiderna. Orreblad ser problematiken i detta, men hon föredrar att inte enbart fokusera på de negativa aspekterna.

– Det är sorgligt, men samtidigt blir jag väldigt stimulerad av motgångar. Det har fungerat i 40 år och jag har ingen direkt framtidsvision när det gäller ekonomi. Jag driver inte ett galleri för att tjäna pengar i första hand, men samtidigt är det alltid bra om konsten säljer, då och då. Detta är givetvis också viktigt för konstnärerna. Bekräftelsen är kanske det viktigaste, inte just pengarna. Konsten kommer i vilket fall alltid att finnas kvar, den kan ingen ekonomisk kris eller knasig politiker hejda.

I framtiden vill Orreblad se fler risktagande gallerier, som hennes eget, i Göteborg. Detta kräver emellertid att den inte alltid säljbara konsten börjar prioriteras mer, med hjälp av olika former av stöd.

– Kommunen skulle kunna satsa pengar på galleriverksamhet, de skulle kunna driva ett antal gallerier. Konstmuseet, Stenasalen och konsthallen räcker inte, utan det behövs fler utställningslokaler för separata utställningar. Jag tycker att man ska ta vara på den otroliga kreativitet som finns.

Margareta Orreblad är nu 75 år, men har för den skull inte planerat att lägga ner sin verksamhet under den närmaste framtiden.

– Jag har tre års uppsägningstid, och den gick ut i september. Jag var beredd att säga upp mig, men jag ändrade mig. Tanken är att köra på tills det inte går längre.

Fakta: 

<h2>Galleri Mors Mössa<br>Drivs av Margareta Orreblad<br>Grundat 1969<br>Legendariskt för sitt deltagande i den alternativa konstscenen under de senaste decennierna. Visar konst som avspeglar sin tid och som intresserar sig för nya berättelseformer. <br>Profilerar sig genom att ställa ut nyutexaminerade konsthögskoleelever.</h2>

Annons

Rekommenderade artiklar

Smuts städar upp efter fascisterna

GFT träffar Teater Smuts inför premiären på föreställningen Teater Smuts startar punkband: motståndsstrategier i ett fascistiskt Europa.

Göteborgs Fria

Dags att skapa nya bilder av kravallerna

Vad var det som hände på Schillerska gymnasiet då polisen slog till mot demonstranter under EU-toppmötet i Göteborg 2001?  Konstnären Maja Hammarén står bakom ett återuppförande av den våldsamma aktionen i ett försök att lägga sig i historieskrivningen.

Göteborgs Fria

© 2019 Fria.Nu