Fria Tidningen

Fri(villig) entré på Kulturhuset

Under hösten prövar Kulturhuset fri entré till de två stora, internationella utställningarna. Kulturhusets chef Eric Sjöström hoppas att besökarna ska bidra med ”ett par hundra tusen” till potten.

I dag öppnar den internationellt uppmärksammade fotokonstnären Shirin Neshats utställning Kvinnor utan män på Kulturhuset. Hade det varit i våras skulle det ha kostat 40 kronor att se den. Nu är det fri entré.

– Jag tycker inte att våra besökare ska hindras från att se bra samtidskonst, säger Kulturhusets chef Eric Sjöström. Jag har sett att många vänder i dörren när de ser att det kostar pengar. Men det ligger i vårt uppdrag att vi ska ha låga trösklar och jag tycker att våra utställningar hör till det som ska vara ett slags basutbud, på samma sätt som boklån är det.

Försöket med fri, eller snarare frivillig entré, är inspirerat av Tate Modern i London och delvis en konsekvens av de senaste besökssiffrorna. Det har varit lägre besöksantal än beräknat på de utställningar där man har tagit entré, som på sommarens stora konsthantverkutställning Sakernas tillstånd. Den aktuella idén innebär att besökaren lägger en frivillig summa i insamlingskärl vid utgången.

– Vi har prövat ordinarie entré och det har inte fungerat. Nu vill jag pröva frivillig entré. På något sätt måste vi få in pengar.

Hur mycket får Tate Modern in på den frivilliga betalningsmodellen?

– De vill inte lämna ut några siffror och det tror jag inte att jag heller kommer att vilja göra, säger Eric Sjöström. Jag tror inte att till exempel Stadsteatern heller vill uppge hur mycket intäkter de har för en enskild föreställning. Det måste anses vara en ganska intern fråga och handlar om hur jag som chef väljer att budgetera. Men det är ett antal hundra tusen vi måste få in per utställning.

Du räknar alltså med att få in det från publiken. Det låter mycket?

– Ja, men kommer det många besökare som lägger tio-tjugo kronor var så går det. Det här är ett försök som vi får utvärdera.

35 procent av Kulturhusets besökare har invandrarbakgrund, enligt en publikundersökning. Eric Sjöström tror att det delvis förklarar svårigheten för Kulturhuset att få in entréavgifter på utställningarna.

– Det är lätt att tänka sig att många av dem inte känner sig motiverade att betala för samtidskonstutställningar, säger Eric Sjöström. Det är min helt ovetenskapliga slutsats, men många av våra besökare med invandrarbakgrund verkar inte vara vana vid samtidskonst. Min vetenskapliga slutsats, baserad på publikundersökningar, är att en stor del av våra besökare kallar sig kulturovana. Därför är det en väldigt viktig uppgift för Kulturhuset att serva dem med samtidskonst.

– Det ligger i Kulturhusets idé, historia och, tror jag, också framtid att det ska kännas som ett medborgarnas hus.

Försöket med frivillig entré pågår under hösten och gäller utställningarna Kvinnor utan män och Alessandra Sanguinettis fotoprojekt.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu