Fria Tidningen

Fakta blir fiktion med opålitlig vägvisare

Frias recensent Fredrik Rönnberg imponeras av W G Sebalds fallenhet för att visa läsaren oväntade förbindelsegångar genom tiden, mellan liv och text.

W G Sebalds författarskap tog slut i förtid. För åtta år sedan ändade en bilolycka vad som såg ut att bli en lysande litterär karriär. Efter sig har Sebald lämnat en mängd säregna verk som alla arbetar med minnet som metod. Stilen har beskrivits som ”antikvaristisk” eftersom nuet ofta upplevs på omvägar, via det förflutnas virvelströmmar. Därför är det kanske bara logiskt att Svindel. Känslor, den första boken i hans uppmärksammade svit med genremässigt svårbestämbara verk, nu kommer ut sist i ordningen och faktiskt kan sägas avsluta serien.

Böckerna pendlar mellan essäistik, fiktion och självbiografiskt färgade reseberättelser. De har alla gemensamt att betydelsefulla föremål och platser dokumenteras fortlöpande med infällda foton och illustrationer, vilket ger verken en dokumentär prägel – men böckerna ryms inte inom faktagenren. Sanningsbarriären löses upp med ett obestämt mått fiktion. Genrernas, kronologins och fiktonens skiljelinjer blir grumliga, nuet flyter samman med det förflutna, fakta blir fiktion, och fiktion presenteras som fakta.

Här finns alltså endast en glest utstakad led att följa, en led från vilken vår något opålitlige vägvisare dessutom tar varje tillfälle att göra långa avstickare. Vi får bland annat ta del av förstklassig essäistik om Stendahls respektive Kafkas kärleksolycka. Senare får vi följa Sebalds romanjag på återbesök i den bergsby där han växt upp. Minnet av ett dramatiskt dödsfall sammanflätar där Kafkas novellfragment om jägaren Gracchus, vilket Sebald ser som en text om obesvarad kärlek, med Sebalds egna barndomsupplevelser.

Svindel. Känslor är som synes en mycket sammansatt komposition, som ibland tangerar gränsen till det överarbetade, närmast nördigt akademiska; exempelvis när författaren använder talet tretton på olika sätt i sina datumangivelser, boken igenom. Sammantaget blir det emellanåt mödosamt att följa med i alla Sebalds utvikningar.

Men varje gång han för mig tillbaka in på textens huvudled är jag tacksam för att ha fått följa i ytterligare ett av hans tankespår, och imponerad av hans fallenhet för att visa läsaren oväntade förbindelsegångar genom tiden, mellan liv och text.

Fakta: 

Litteratur

Svindel. Känslor

Författare WG Sebald Förlag Albert Bonniers

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

I vemodets vändkrets

Saturnus ringar, som blev Sebalds näst sista skönlitterära bok, är mer en raffinerat komponerad essäsamling eller möjligen en reseskildring, än en roman, skriver GFT: s recensent Fredrik Rönnberg.

Göteborgs Fria

I förälskelsens gränsland

I Åsa Ericsdotters femte bok Förbindelse skildras ett förhållande, från förälskelse till separation.

Göteborgs Fria

Komika och den svenska serieboomen

Det svenska serieklimatet har länge varit bistert, även med nordiska mått mätt. Men det senaste året har en handfull nya, mindre serieförlag växt fram. Komika är ett av dem. Bakom det står förläggaren Mikke Schirén, som söker föra hem lite europeisk värme.

För den som vänder sig om i mörkret

Skräckmästaren H.P. Lovecrafts ande svävar över Scott Allies serieskapelse Djävulens fotspår. Svart magi, hemliga sällskap, gamla skrifter, demoner och pentagram, helt i Lovecrafts anda tar Allie i ordentligt när han bygger sin skräckberättelse. Och precis som hos Lovecraft tillåts det övernaturliga träda fram ur de skuggor som många andra skräckberättare draperar sina fantasifoster i.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu