Stockholms Fria

Shakespeare i vacker slottsmiljö

Sommarens Shakespeareföreställning vid Häringe slott heter Argbiggan. Jens Wallén har träffat David Wall och Barbro Vivien ur ensemblen.

Spegelteatern fortsätter sin tradition med Shakespearesommar vid Häringe slott. I år spelar man komedin Argbiggan, baserad på Så tuktas en argbigga, eller Taming of the shrew som den heter i originalet som skrevs runt 1593.

Spegelteaterns föreställning handlar om förmögne Baptista Minola som har två giftasvuxna döttrar. Den yngsta är godhjärtad och har många friare, men Minolas problem är att han först måste gifta bort den äldsta dottern Catherina, känd för sitt häftiga humör.

Shakespearesommar är en tradition som teaterälskare sedan 1985 kunnat se fram emot. Jag träffar David Wall (översättning och regi) och Barbro Vivien (producent), båda dessutom medverkande i pjäsen, för att diskutera årets föreställning.

Varför har ni valt att spela just Shakespeare av alla klassiker?

David Wall (DW): – Shakespearesommar är en tradition som Peter Böök startade. Han ville göra ett folklustspel där man kan använda sig av en stor ensemble. Och varje uppsättning har varit väldigt olika.

Förra året flyttade föreställningen från Steninge till Häringe slott. Var det någon särskild anledning till det?

DW: – Vi har länge haft ett intimt samarbete med Häringe slott, närmare bestämt under tio års tid, bland annat med våra Herrgårdsmord (interaktiva mordgåtor där publiken deltar, reds anm.). Avsikten var att utveckla samarbetet eftersom Häringe jobbar mycket aktivt med marknadsföring. Det finns också många andra aktiviteter i anslutning till Häringe.

Finns det mycket kvar av originaltexten i årets föreställning?

DW: – Jag har själv bearbetat och översatt texten. Det mesta från originalet är bevarat, men vi har bland annat slagit ihop en del roller. Originalmanuset känns lite gammaldags – det går ju ut på att kvinnor ska lyda sina män. Vi har försökt vända på historien, som nu utvecklar sig till en kamp mellan Catharina och fadern och så småningom får de en jämbördig relation. Det blir ingen könskamp, ingen vinner. Vi har valt att göra den till en äkta kärlekshistoria. Historien blir något mer. Alla tycker att Catharina är en argbigga, men hon har sina skäl.

Försöker ni anpassa miljön efter pjäs? Förra året när ni spelade Hamlet vajade Dannebrogen på Häringe slott. Man kände nästan hur man kröp in i Hamlets värld.

Barbro Vivien (BV): – Vi gör en poäng av att ha olika miljöer varje år. I år är vi i rotundan, en liten intim borggård, till skillnad från förra året då scenen var utbredd över området. Vi fick väldigt positiva reaktioner då. Här kommer vi att jobba mer i höjd. Vi får se om vi kommer att kunna använda orangeriet. I år ska vi hissa den italienska flaggan på slottet – det blir lite som teater på Shakespeares tid.

I Hamlet hade ni Regina Lund som framträdande rollinnehavare. Hur är det i år?

DW: – Vi har inga kändisar med i årets föreställning, men alla är etablerade på något sätt. Vi har integrerat olika karaktärer inom olika områden. Några är exempelvis sångare.

Vädret är ju inte alltid på er sida. På premiärdagen för två år sedan var det till exempel väldigt kallt och det småregnade. Var går smärtgränsen?

BV: – Egentligen är det i samråd med publiken. Det får ju aldrig bli farligt att spela, man måste klara av föreställningen.

Argbiggan har premiär på Häringe slott den 27 juni.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu