Fria.Nu

Besatt av relationer

Den ständiga maktkampen i mänskliga relationer. Det är ett återkommande tema hos Stockholmsbaserade konstnären Sara Eriksson, just nu aktuell på Cirkulationscentralen i Malmö.

2005 gav hon ut boken Jag smetade av mig på tapeten, den ljusa soffan och dig (Modernista). Vad konstnären och illustratören Sara Eriksson har arbetat med sedan dess kan vi nu beskåda på det konstnärsdrivna galleriet Cirkulationscentralen i Malmö. Många av hennes svartvita tuschteckningar behandlar maktbalansen mellan människor. Illustrationerna är genomgående humoristiska, med en tillhörande skruvad text, och präglas av en feministisk kritik av manliga attityder och patriarkala normer.

– Jag är besatt av alla relationer över huvud taget, säger hon. Det kan nog synas i det jag gör, men . Jag tänker mycket på relationer mellan människor, hur man blir uppfattad och hur man vill bli uppfattad. I och med att jag arbetar med relationer handlar det per automatik också om maktfrågor.

Ibland utgörs den ena parten av ett djur, som i bilden här intill, där en figur får smisk av en tecknad björn. Djurfigurerna har alltid funnits med, berättar Sara Eriksson. Naturen är ofta återkommande, men det är tydligt att hon inte är särskilt förtjust i den. Hon vänder sig emot bilden av naturen som något alla förväntas gilla.

– När man tar upp det här med folk som man inte känner så bra känns det som att man är lite dålig, man ska tycka att naturen är så härlig. Om man då tycker att den mest är lite jobbig tittar folk på en och tycker att man har missat något. Det känns påtvingande.

Hon använder gärna tydliga symboler för att visa på ojämlika förhållanden mellan människor. Men det är inget självändamål.

– Ibland är symbolerna mer kryptiska. Då kanske budskapet inte går fram, men det gör inget. Jag gör inga vägskyltar, jag håller på med konst.

Sara Eriksson växte upp i Västerås, tog examen i fri konst från Umeå konsthögskola 2004 och har sedan dess varit bosatt i Stockholm. Vid sidan av brödfödan som personlig assistent arbetar hon i sin ateljé, tre heldagar i veckan brukar det bli. 2008 fick hon Konstnärsnämndens arbetsstipendium, något som fortfarande skänker arbetsro. Närmast planerar hon ännu en bok, även om inget är bestämt.

– Men det är ett större mål, och vägen dit är väl att teckna lite mer.

Hur har du utvecklats sedan första boken kom ut 2005?

– De senaste åren har jag förfinat det jag gjorde då. Det ser bättre ut och känns mer enhetligt. Jag kanske också är mer noggrann med vad jag väljer att göra något av. Mina bilder får handla om vad som helst, de får spreta, ha olika infallsvinklar och vara motsägelsefulla, jag vill att det ska vara så, lite spontant. Men man kan se att uttrycket har blivit förfinat, helt enkelt lite bättre.

Hennes konst har vissa likheter med flera av de framstående kvinnliga serietecknare som vi sett de senaste åren. Hon tillstår att det finns ett släktskap till ”många kvinnliga tecknare och konstnärer i 30-årsåldern”, hennes egen generation.

Men den huvudsakliga källan till inspiration är alla relationer i vardagen.

– Jag inspireras mycket av de tankar som kommer upp i relationer med andra människor. Det kanske börjar i dagdrömmar och fantasier och så blir det något annat. Men jag är aldrig privat eller personlig utan på något sätt tar konstnären över och gör något mer allmängiltigt av den här vardagen.

Utställningen Min talang är min tröst pågår till och med den 3 maj på Cirkulationscentralen, Nobelvägen 125 i Malmö.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nu skrivs 80-talets ockupanthistoria

Boken Vårt 80-tal dokumenterar husockupationer och vänsteraktivism. "Nu skriver vi vår egen historia", säger Mandra Wabäck, redaktör.

Stockholms Fria

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

Stockholms Fria

Podden som skapar ett vi

Från en källare på krogen Paradiso vid Mariatorget gör Mahan Mova, Arjan Shoeybi och Victor De Almeida podden Ni e med oss, om urban kultur och framgång.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu