Stockholms Fria

”Man måste acceptera att inte alla barn lyckas nå kunskapsmålen”

Många barn har svårt att nå upp till skolans kunskapsmål och skrivs in i särskilda undervisningsgrupper. Det skulle inte behövas om samhället inte kräver att alla ska uppnå målen, menar Angelica Ström som är specialpedagog på Södermalmsskolan.

På Södermalmsskolans särskilda undervisningsgrupp för barn mellan 10 och 13 år sitter fyra barn och arbetar koncentrerat.

Två killar med t-tröjor med Simpsontryck på håller på att bygga en stad, Simpsons new town, som de ska förlägga i Kalifornien och beskriva på engelska.

En annan får hjälp att skriva en berättelse på datorn av Pehr Nilson som är mellan- och högstadielärare.

Angelica Ström som är specialpedagog hjälper en pojke att slå i kartboken.

– Det är ofta så att eleverna här jobbar med olika saker samtidigt, förklarar Pehr Nilsson.

Angelica Ström berättar att i den här gruppen är sju barn inskrivna, som har haft det svårt i den vanliga grundskolan.

De har pressats hårt att nå skolans kunskapsmål och när de inte klarat dem har det gett dem dåligt självförtroende och emellanåt ett utagerande beteende.

– Här bygger vi upp självförtroendet igen genom att fokusera på barnens styrkor och låter dem utvecklas i sin egen takt, säger Angelica Ström.

Eleven Johanna, som numera bara får hjälp med matte, tittar in och berättar vad den särskilda undervisningsklassen har betytt för henne. Hon var inskriven här på mellanstadiet för att det var stressigt och stökigt i den vanliga klassen och att hon därför hade svårt att koncentrera sig.

– Jag är glad att jag fick komma hit, det behövde jag verkligen. Här fick jag lära mig mycket mer och kunde koncentrera mig. Nu går jag i en vanlig klass. Det går bra och är roligt med många kompisar, säger Johanna.

Angelica Ström säger att det här är barn som ingen pratar om och som politiker inte har någon kunskap om och blundar för. Det är en stor grupp barn som inte har samma utvecklingskurva som majoriteten. De platsar heller inte in på en särskola. Många är mycket intelligenta.

– Alla barn utvecklas olika snabbt. Därför har vissa svårt att nå kunskapsmålen.

Hon menar inte att kunskapsmålen behöver slopas. Men hon menar att man måste acceptera att inte alla barn lyckas nå dem.

Men istället jämförs dessa barn med de ”normala” i syfte att ändra dem.

– Förr fanns de här barnen i vanliga klasser när det inte fanns krav på att alla skulle nå upp till målen, säger Angelica Ström, som varit lärare i 27 år och speciallärare i 17 år.

Hon berättar att det finns massor av metoder, material och pedagogik för att stödja de här barnen även i vanliga klasser. Hon anser att ansvaret för att de ska kunna gå i en vanlig klass ytterst ligger på politikerna.

Att nationella prov ska införas i tredje klass hjälper inte de här eleverna.

– Alla barn kan blomma, om de får utvecklas i sin egen takt.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Jag hoppas att jag kan vara en förebild”

Hon är det första kvinnliga kommunalrådet i Åsele. Och det yngsta. Linnéa Lindbergbrinner för landsbygdsfrågor med fokus på att ge ungdomar inflytande och mod att våga stanna kvar.

Landets Fria

Folkomröstning klubbad – men frågetecken kvarstår

Doroteaupproret

Det blir en folkomröstning i landstinget om neddragningarna i vården i Västerbotten. Men när den ska ske och vad som ska stå på valsedlarna är ännu oklart. Frilansjournalisten Karin Svanebro bevakade tisdagens fullmäktigedebatt i Umeå.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu