I pappas fotspår | Fria.Nu
Fria.Nu

I pappas fotspår

Har man en pappa som ansetts vara en av landets främsta skådespelare är det kanske inte så konstigt att yrket går vidare till nästa generation. Linda Kulle har liksom flera andra syskon följt i pappa Jarls spår. I dag driver hon Kullehusteatern, som nu firar tioårsjubileum.

Att uppträda på scen är inte sällan ett yrke som utövas i flera generationer. Få andra ting präglar en och samma familj lika mycket.

Familjen Kulle är ett praktexempel på en riktig teaterfamilj. Jarl Kulle var under sin livstid hyllad Dramatenstjärna och av många ansedd som en av landets främsta skådespelare. Anne Nord Kulle, som han var gift med fram till sin död 1997, är regissör och skådespelare och driver Kullehusteatern tillsammans med dottern Linda Kulle. Det var för övrigt den äldre systern Hanna som startade teatern 1999. Även Jarls äldsta dotter Maria Kulle är skådespelare.

Nu firar Kullehusteatern tioårsjubileum. Det är en turnerande utomhusteater med framför allt Strindberg och Tjechov på repertoaren. Linda Kulle, född 1983, har har varit med som skådespelare under de senaste fyra åren.

Det var mer eller mindre en självklarhet att också hon skulle komma att välja teaterbanan.

– Det började med att min mor hade en teatergrupp när jag var liten. Efter teatergymnasiet kände jag skådespelaryrket som ett måste. Jag provade på att vara utan teater en tid, men då mådde jag faktiskt ganska dåligt ett tag. Så småningom blev teatern en sorts terapi, det renade själen. Precis som andra människor går på kurser för att bli renade. Jag har många andra intressen också, men jag står och faller med teatern, säger Linda Kulle, som även arbetar som sexinformatör på RFSU.

August Strindberg är en av Linda Kulles favoritdramatiker. Tidigare är har Kullehusteatern bland annat satt upp Mor och son, Moderskärlek och Första varningen och i somras var det premiär för Kamrater, ett av Strindbergs mindre kända verk som han skrev under den pågående skilsmässan från Siri von Essen.

Pjäsen handlar om Bertha och Axel, två gifta konstnärer som båda försöker bli antagna till Parissalongen. Hennes målning blir antagen, men inte hans. Till bilden hör att Axel har bytt ut målningarna. Linda Kulle spelade Bertha.

– Strindberg var ett geni. Han har ju dramatiserat sitt eget liv, säger Linda Kulle. Strindberg var mycket upprörd under den här perioden och jag kan faktiskt förstå honom. Det finns en brevväxling där Strindberg svartmålar Siri von Essen å det grövsta. Strindberg drogs faktiskt till starka kvinnor och inte till svaga.

Identifierar du dig med rollen eller håller du en viss distans?

– Om det ska bli något måste jag hitta kontaktpunkter till mig själv, vilket alltid finns. Jag kan tillämpa det synsättet på min verksamhet inom RFSU också. Ta våldtäktsmän till exempel, de är också en del av samhället och man får inte monstrifiera dem utan måste istället se likheter. Det är samma sak med en roll. Man måste finna kontaktpunkter. Det sista man får göra är att betrakta en roll som pinsam, man måste alltid ta den på blodigt allvar.

Så till den lika oviktiga som oundvikliga frågan. Hur känns det egentligen att vara skådespelare när man är dotter till Jarl Kulle?

– När jag spelar teater spelar det ingen roll. Det är jag som är på scenen och det är det viktiga. Rent praktiskt är det naturligtvis en fördel med ett känt namn. Privat har det emellertid varit jobbigt, eftersom folk har höga förväntningar. Det är ju ganska vanligt att skådespelaryrket går igen i generna, men själv tänker jag inte på det.

Fakta: 

Linda Kulle har även varit engagerad i ett flertal produktioner vid sidan av Kullehusteatern. 2006 filmdebuterade hon i Klaus Härös långfilm Den nya människan. 2007–2008 spelade hon Fröken i Strindbergs Spöksonaten på Strindbergs intima teater i Stockholm. Kullehusteaterns föreställningar ges sommartid på 17 spelplatser, de flesta kring Roslagen men även i Finland och på Åland.

Annons

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

Stockholms Fria

© 2019 Fria.Nu