Fria Tidningen

Miljövänliga resor ökar mest

Varje dag sker 30 000 fler delresor med kollektivtrafiken i Västra Götaland jämfört med förra året. Bilpoolerna går framåt, medan bilindustrin tappar kunder. Det är effekten av miljödebatten, ränteläget och bensinpriserna.

– Vi märker av miljödebatten på tillströmningen av medlemmar, säger Ulla Andersson, ordförande i Majornas Bilkooperativ som är Sveriges största bilpool.

– Att det handlar om koldioxidutsläpp och klimatet, det är tydligt.

Hittills i år har kooperativet fått 40 nya medlemmar och de är nu 600 totalt. Att öka snabbt är en trend för många av bilpoolerna i Göteborg, både de som drivs som kooperativ och de företagsägda poolerna.

Per Schillander är sakkunnig gällande bilpooler och samåkning hos Vägverket. Han påpekar att vissa kooperativ inte har ambitionen att växa, men de som vill växa har gjort det med 30–50 procent per år de senaste åtta åren, räknat i bilar. Det innebär också ett ökat antal medlemmar eftersom man räknar med att det behövs ungefär 10–15 personer per bil för att det ska gå runt.

Att allt fler väljer miljövänliga färdmedel märks också på kollektivtrafiken. Förra året var det bästa någonsin för Västtrafik. Då ökade resorna med 4,5 procent jämfört med året innan. Det kan jämföras med att resandet endast ökade med drygt 1,5 procent om året mellan 1999 och 2006. Och hittills i år ser det alltså ut som att rekordet ska slås igen. För perioden januari-juli i år ökade resorna med 5,4 procent jämfört med samma period förra året, vilket innebär 30 000 fler resor varje dag.

– Att klimatfrågan har blivit aktuell gynnar hållbara transportsätt. Det i samklang med priset på bensin gör att folk föredrar att byta över till kollektivtrafik, säger Roger Vahnberg, trafikchef på Västtrafik.

Att fler väljer kollektivtrafiken är en trend som pågått sedan slutet på 1980-talet, även om det inte skett någon drastisk förändring, enligt en rapport från Trafikkontoret i Göteborg. I rapporten jämförs åren 1989 och 2005 och resultatet är att kollektivtrafiken ökade sin marknadsandel från 24 till 26 procent, medan bilen minskade sin andel från 55 till 50 procent.

Precis som kollektivtrafiken hade bilförsäljningen dock ett rekordår 2007. Men istället för att fortsätta på den banan har det under våren och sommaren skett en minskning av antalet nyregistrerade bilar. Nedgången gäller både Västra Götaland och landet i stort.

Tomas Ulander är bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund och han menar att minskningen dels beror på att folk är oroliga över ekonomin, med en hög räntenivå och en risk för något sämre tider, och dels på miljödebatten.

– Det finns en allmän osäkerhet hos konsumenterna gällande vilket som är rätt val av bränsle, om det är diesel, etanol… Många är osäkra och det kan bli så att de väntar med att köpa bil tills de får klarhet.

Ulla Andersson, från Majornas Bilkooperativ hoppas att fler ska börja dela bil och att kollektivtrafiken ska byggas ut så det går smidigare att klara sig utan egen bil.

– Det är bättre att dela bil, då tänker man till en gång extra innan man använder den.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Så kan #metoo påverka arbetslivet

MeToo

”Det kommer alltid att finnas en före och efter #metoo” – Fria pratar #metoo och arbetsrätt med två fackliga experter.

Fria Tidningen

Här är alla metoo-upprop

MeToo

49 yrkeskårer och andra grupper vittnar om sexuella trakasserier ­– här är hela listan.

Fria Tidningen

Forskare kräver nytt klimatmål

2 eller 1,5 grader. Det kan låta lika men innebär stora skillnader när det gäller den globala uppvärmningen, visar ny forskning.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu