Ny annonstidning om vård utslängd från Sahlgrenska | Fria.Nu
  • Ann-Christine Andersson, informationschef på Sahlgrenska, är skeptisk till samarbete med tidningen Din Vård.
Göteborgs Fria

Ny annonstidning om vård utslängd från Sahlgrenska

Din Vård är en ny annonstidning som i förra veckan delades ut utanför Sahlgrenska och Östra sjukhuset i Göteborg. Tidningen vill hjälpa landstinget med information till vårdkonsumenter, men när de olovandes delade ut tidningar på sjukhusens mark blev de ivägskickade.

- Jag fick via mejl ett pressmeddelande om en ny tidning och helt plötsligt såg jag att de stod utanför huvudentrén på Sahlgrenska och delade ut tidningen. När jag frågade vem som gett dem tillstånd att stå där svarade de att det hade informationschefen gjort. Men det är jag som är informationschef och jag har då rakt inte gett något tillstånd, berättar Ann Christine Andersson, informationschef på Sahlgrenska.

Avsändare till tidningen är tankesmedjan Health Consumer Powerhouse och dess chef Johan Hjertqvist som tidigare varit chef för Timbro Hälsa, en svensk marknadsliberal tankesmedja som tidigare finansierats direkt av Svenskt Näringsliv.
- Konsumentinformation saknas i många landsting och här kan vi hjälpa till. Målet är att vi ska finnas till för konsumenterna i landets väntrum, säger Hjertqvist.
'Ett annat sätt att lyfta fram det egna välbefinnandet är genom skönhetsoperationer. "Lyxoperationer" är det förhärskande politiska omdömet. Men som så ofta har politiken dålig koll på vad som händer ute i landet. Alltfler människor gör nu något åt sitt utseende', står det i Hjertqvists personliga ledare i tidningen.
- Det är ganska dramatiska budskap man kommer fram med när man pratar om att ta makten över sin vård genom att inse sin egen rätt till plastigkirurgi, tycker Cecilia Verdinelli, talesman för nätverket Sjukvården inte till salu, SITS, i Göteborg.
- Vi måste inse att plastikkirurgi är ett tecken i tiden och att fler och fler tar av egna pengar för att göra något åt sitt utseende. De är också vårdkonsumenter, svarar Hjertqvist.
Förutom plastikkirurgi tar tidningen bland annat upp lågprisalternativ på tandvård, system där du kan ranka ditt sjukhusbesök och privata sjukvårdsförsäkringar.
- Risken är att man genom sådana här initiativ skapar en falsk allians mellan mellan den privata sjukvårdsförsäkringen och vårdkonsumenten mot den oigenomträngliga kolossen 'offentlig vård' som inte är baserad i tillräcklig kunskap om vad det egentligen handlar om, menar Verdinelli.

Men Hjertqvist menar att man inte vill ställas emot den offentliga vården utan att man tvärtom vill skapa ett samarbete.
- Tanken är att vårdguiderna ska omvandlas till informationstjänster som såväl vårdkonsumenter som företag ska kunna köpa, förklarar Hjertqvist. Därigenom tror vi kunna skapa en mötesplats mellan den offentliga vården, privata företag och vårdkonsumenten.
- Om de är ute efter ett samarbete är det ju lite märkligt att de börjar med att olovandes dela ut tidningar vi inte bett om, menar Ann-Christine Andersson som inte tycker att Sahlgrenskas uppgift är att bedriva kampanj mot den ena eller andra vårdreformen. Och hon får medhåll från högre instans.
- Nej jag ser inget behov av att lägga ut en sådan här tidning i våra väntrum. Detta är inte en nyhetstidning utan ett särintresse, och om vi tillåter den här, var går då gränsen nästa gång, säger Göran Ekstedt, informationsdirektör på Västra Götalandsregionen. Vi kommer med största sannolikhet tacka nej till ett sådant här samarbete

Din Vård distribueras som en annonsbilaga i Svenska Dagbladet för att därigenom slippa betala för en egen distribution förklarar Hjertqvist, men i pressmeddelandet eller på tidningens hemsida står inte en rad om vare sig tematidning eller annonstidning.
- Oj, det måste blivit en miss, för det är ingenting vi försöker dölja, säger tidningens redaktör Kristian Tiger som även skrivit nästan allt material i tidningen.
Men inte heller det får läsaren veta då artiklarnas författare inte står utskrivna. Och det är bland annat bristen på tydlighet i vem avsändaren är som rört upp känslor i samband med tidningens lansering i Göteborg.
- En vårdkonsument kan titta på Din Vårds sajt och tro att det är myndighetsinformation eller annan typ av objektiv nyhetsinformation och det är allvarligt. Man gör en tidning med ledare och läsarbrev som har annonser. Då är det lätt att tro att det är helt och hållet redaktionellt material, menar Cecilia Verdinelli.
- Vi försöker hålla en skarp linje mellan annonsmaterial och redaktionellt material, menar dock Kristian Tiger.
Innebär det att artiklarna alltid är helt frikopplade från annonsörerna?
- Det händer att annonsörer får titta på texterna innan de går i tryck, svarar Tiger.

Annons

Rekommenderade artiklar

Nej till amnesti för ensamkommande

På onsdagseftermiddagen röstade riksdagen nej till Vänsterpartiets motion om amnesti för ensamkommande. Ett väntat resultat men frågan har fått stor uppmärksamhet och stort stöd från civilsamhället.

Fria Tidningen

”Beslutet får inte bort ungarna från gatan”

Regeringen avsätter 360 miljoner kronor till organisationer som arbetar med hemlösa ungdomar och psykisk ohälsa. Men flera av organisationerna jobbar inte främst med hemlöshet – och de som gör det har inte fått några pengar alls.

Fria Tidningen

S-ledare i Göteborg anmäls för förtal

Debattörerna Maimuna Abdullahi och Fatima Doubakil polisanmäler kommunstyrelses ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) för förtal efter att hon pekat ut dem som extremister.

Fria Tidningen

Rika misstänks sällan för narkotikabruk

Ungdomar i rika stadsdelar i Stockholm misstänks sällan för narkotikabruk medan de i fattigare misstänks ofta. Rapporteringen kring användningen är den motsatta, visar nya siffror från BRÅ.

Fria Tidningen

© 2019 Fria.Nu