'Kampanjen ger fel signaler'
Hanna Persson gör lumpen på förbandet S1 i Enköping.
- Det ger fel signaler till allmänheten att framställa lumpen som ett coolt alternativ, säger hon.
- Jag gör lumpen för att det är en uppgift, inte för att det är en cool grej. Men att jag själv klarar av lumpen tycker jag är häftigt, säger värnpliktiga Hanna Persson.
Hon tycker att arbetsmiljön i försvaret blir bättre när det är fler tjejer som gör lumpen och rekommenderar lumpen till alla hon träffar. Men hon tycker att försvarets rekryteringskampanj sänder ut fel signaler.
- Som om det enda tjejer gör är att åka på ridläger och ta hand om barn. Det är helt fel.
På frågan vad hon tycker om reklamens budskap: 'Bli au pair - eller kör stridsvagn, spräng en bro och ta befälet!' säger hon:
- Jag spränger för fan inga broar här.
Hanna är på ledningsplutonen i 15 månader och de tränas i att kunna leda krig. S1 är ett signalförband och teknikförband. De sänder signaler till satelliter och är specialister på datakommunikation.
- Reklamen ska verka så himla hurtig. Visst, det är macho inom lumpen men reklambilden är överdriven.
Hon tycker inte heller att det finns någon anledning att jämföra att vara au pair med att göra lumpen.
- Att manipulera folk bara för att få in dem i lumpen är inte rätt sätt. Man ska göra vad man vill.
Hanna hoppas fler blir intresserade av att göra lumpen men menar att försvaret borde locka tjejer på ett seriöst sätt. Då är chansen större att rätt personer blir intresserade,säger hon.
Själv blev hon inspirerad av en kompis att göra lumpen och när hon väl mönstrade kändes det helt rätt.
- Det är viktigt att belysa att lumpen är en möjlighet för tjejer men det är lika viktigt att man förstår vad man ger sig in på när man gör valet.