Stockholms Fria

Äldre böcker räddas från glömska och damm

I februari ger det nya förlaget Rosenlarv ut modernisten Stina Aronsons Feberboken. Med den hoppas de få folk att upptäcka en bortglömd författarinna.

- Kan en bok bli bättre än så?

Åsa Sarachu, Frida Skoglund och Moa Holmqvist är jäkligt nöjda med sin första utgivning på nystartade bokförlaget Rosenlarv: Feberboken - stoffet till en roman av Stina Aronson från 1931. Och visst har de anledning att vara stolta. Tillsammans med fyra andra kvinnor och med huvudena fullproppade av idéer har de startat Rosenlarv med ambitionen att rädda böcker från glömska och dammiga magasin.

Det var så här det började: alla sju läste litteraturvetenskap med genusinriktning på Södertörns högskola. De fick läsa en massa schyssta böcker. Det var bara det att de var så svåra att få tag i.

- Feberboken till exempel, berättar Moa Holmqvist, fanns bara i ett exemplar i magasinet på Stockholms stadsbibliotek och den fick hela klassen samsas om.

Alla blev förälskade i Feberboken. Det var kärlek vid första ögonkastet. Och när man är kär vill man visa hela världen. Det fanns bara ett alternativ: starta förlag och ge ut boken så att fler kunde få chansen att upptäcka den.

- Det är en underbar bok, säger Åsa Sarachu. Stina Aronson hittar precis de rätta formuleringarna med sitt vackra språk och träffande metaforer. Hon sätter ord på det man känner.

Fragmentarisk, med dagboksanteckningar, existentiella tankar och brevväxling med mannen hon älskade för Stina Aronson samtidigt en dialog med dåtidens manliga, modernistiska litteratur. Hon är påverkad av den, men vill också provocera.

- Det är en modernistisk text skriven av en kvinna och en sådan har förut inte funnits i litteraturtraditionen, menar Moa Holmqvist.

- Boken berättar om tiden då Stina Aronson levde, men den är samtidigt väldigt tidlös, tycker Åsa Sarachu. Den skulle lika gärna ha kunnat skrivas i dag.

Feberboken kom ut första gången 1931 under pseudonymen Mimmi Palm. Men sedan har den knuffats undan och glömts bort. Det är inte en slump.

- Kvinnor försvinner i historien, säger Åsa Sarachu. Det är vissa män som fått väldigt mycket uppmärksamhet. Det vill vi ändra på och lyfta fram andra författare och ge dem en ny chans att synas och upptäckas.

Frida Skoglund, Moa Holmqvist och Åsa Sarachu ser varje bok som ett eget rum. Och vissa rum har helt enkelt inte blivit upptäckta i vår tid. Kanske är nycklarna försvunna eller en massa historisk bråte skymmer dörren. Rosenlarv vill vädra ut alla gamla igenbommade rum.

- Vi vill öka medvetenheten om att det finns fantastiska kvinnliga författare genom hela historien, förklarar Åsa Sarachu. Frida Skoglund håller med:

- Vi vill hitta nya, alternativa rum.

Ordet Rosenlarv är taget från en dikt av Edith Södergran. Det är ett bra ord, tycker Frida Skoglund:

- Det är liksom tvetydligt, man kan tolka in sin egen betydelse.

Moa Holmqvist förknippar det med hur man brukar tala om kvinnors litteratur; som larvig.

- Men, säger hon, man kan också se rosen som patriarkatet och förlaget som larven och där den har gått fram lämnas bara ödeläggelse.

Larvens påbörjade framfart kommer man snart att kunna skåda i förlagets feministiska bearbetning av August Strindbergs Giftas II, som blir Rosenlarvs andra utgivning. Men mycket till läsaren lämnar larven inte.

- Det blev ingenting kvar av boken, bara tomma, vita blad, säger Moa Holmqvist leende. Så där får man skriva vad man vill. Åsa Sarachu böjer sig förtroligt fram och säger:

- Kanske kärleksbrev till Strindberg.

Fakta: 

Rosenlarv
* Rosenlarv är ett nystartat bokförlag som till en början kommer att ägna sig åt återutgivning av äldre litteratur.
* Rosenlarv vill 'utvidga, problematisera, omsluta, penetrera och spränga' den litteraturhistoriska kanon och därmed bidra med en förändrad syn på den.
* Rosenlarvs första utgåva är Feberboken - stoffet till en roman av Stina Aronson som första gången kom ut 1931 under pseudonymen Mimmi Palm. Boken kommer i februari.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Nya kids i kvarteret

Kids of the Ranch är lika delar musik och konst. Allt flyter ihop och blir ett. Imri Sandström och Elin Mörkberg är aktuella med båda skiva och utställning.

Stockholms Fria

Gubbrock i ny skepnad

I början av mars släpper Idde Schultz och Anna Stadling det gemensamma albumet Vägar Hem, en skiva med tolkningar av svenska låtar från 1970- och 80-talen. För de gamla rockgubbarna håller fortfarande, menar de.

Stockholms Fria

Stressade föräldrar i tidstypisk föreställning

I lördags hade den sönderstressade föreställningen Huvudvärk med E premiär på Turteatern i Kärrtorp. En berättelse om hur det är att vara barn till två föräldrar med omättlig karriärhunger.

Stockholms Fria

Konstkortlek ska ge pengar till fond

I samband med utställningen Konstfeminism i Helsingborg producerades en kortlek med bilder av kvinnliga konstnärer. En fond för kvinnors framtida konstprojekt dit vinsten från försäljningen av kortlekarna ska gå har upprättats.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu