• Kul kajkant? När Götatunneln öppnar till sommaren ska tre körfält ändå vara kvar ovan jord. Så här ser ett förslag ut i en informationsbroschyr från V
Göteborgs Fria

Tunneln gör inte Södra älvstranden bilfri

Diskussionen kring hur Södra älvstranden ska utformas är fortfarande öppen. Men redan från början har det varit bestämt att bilvägen blir kvar.

Projektet Dialog Södra älvstranden är ett försök från Göteborgs stad att få kommuninvånarna att delta i en förutsättningslös diskussion om hur den nya stadsdelen ska utformas när Götatunneln är färdig. Men allt är inte lika öppet för diskussion. Redan i kommunens avtal med Vägverket från 1999 spikas det fast att den nuvarande leden utmed kajen ska byggas om till lokalgata. En bilfri stadsdel är det alltså inte tal om.

- Det måste finnas reservutrymmen om det blir stopp i tunneln. Trafiken måste kunna ta sig fram vid till exempel en olycka, säger Leif Blomqvist (s), ordförande i trafiknämnden i Göteborg.

Kommunen räknar med att mellan 10 000 och 15 000 bilar om dagen kommer att fortsätta att röra sig ovan jord på Södra älvstranden i närheten av mynningarna, och ungefär hälften så många mitt emellan. Det är ungefär samma trafikbelastning som på Västra Hamngatan och en mängd som i normala fall kan hanteras med ett körfält i vardera riktningen. Men i avtalet med Vägverket står att det måste finnas två körfält öppna i västlig riktning när det är stopp i tunneln.

Det betyder att tre av de sex körfält som i dag löper mellan Järntorget och Lilla bommen blir kvar.

Ett av dem skulle dock kunna vara reserverat för kollektivtrafik utom just när det är stopp i tunneln. Att det ska byggas en spårvagnssträcka i området, en del av den så kallade Kringen, är också en av förutsättningarna för den fortsatta planeringen. Exakt var den ska gå är däremot inte bestämt än.

Catharina Thörn som deltog i Lag Ord och bild, en av de sex medborgar- och expertgrupper som utformade sina visioner om Södra älvstranden under hösten, säger att ett av villkoren som gavs när arbetet började var att vägen skulle vara kvar.

- Det hade säkert gått att ifrågasätta det men då hade man fått göra det till sin huvudfråga, och ingen av medborgarna i vår grupp var så inne på det utan för oss var bostadsfrågan det viktiga.

För att ändå få ner trafikmängden i området så mycket som möjligt föreslår hennes lag att det ska byggas färre parkeringsplatser än vad som är vanligt i anslutning till de nya hyreshus som de vill bygga.

- Vi har tänkt att om man vill bo där kanske man får ge upp idén om bil. Vi har också föreslagit ett förturssystem där man kan anta att de familjer som flyttar in kanske inte har två bilar i alla fall.

Leif Blomqvist tycker inte att det är någon hållbar lösning att helt enkelt strypa tillgången på parkeringsplatser.

- Problemet är att ingen kan hindra de boende från att skaffa bil och då står bilen någonstans ändå, säger han.

Helena Holmberg, folkpartistisk ledamot i miljönämnden, tycker att det vore önskvärt att slippa ha en väg utefter stranden.

- Vi kan inte gräva ner en massa trafik för flera miljarder kronor för att sedan spärra av med en massa ny genomfartstrafik, säger hon.

Därför har folkpartiet uttalat sig för en variant med återvändsgränder som går in i området och förbud mot genomfartstrafik.

Hon tycker också att det är lite bakvänt att trafikplaneringen har kommit så långt innan det över huvud taget är bestämt vad området ska användas till.

Leif Blomqvist säger att det inte finns något som hindrar att man förbjuder genomfartstrafik, men han tror inte att det skulle göra så stor skillnad eftersom de som bara vill igenom ändå kommer att välja tunneln. De bilister som blir kvar ovan jord är de som bor i området eller av någon annan anledning ska dit, menar han.

Han tycker inte heller att det är konstigt att trafikplaneringen har föregått resten av arbetet med att utforma den nya stadsdelen. Gator och spårvägar kan vara en struktur att bygga upp stadsdelen kring, menar han.

- Om man tittar på de rutsystem av gator som finns i många städer, så har ju det kommit före bebyggelsen. Det är ett vanligt sätt att planera, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Ledarsidor stöder regeringen med 800 miljoner"

Värdet av den PR som regeringspartierna får på ledarsidor i borgerlig media kan uppskattas till minst 800 miljoner kronor om året, menar Sven Elander som har publicerat en uträkning på sin blogg.

Fria Tidningen

När blev det förbjudet att tänka efter?

”Oskyldig tills motsatsen bevisats”, brukar det heta både inom juridiken och pressetiken. Men när den anklagade är en världskändis gäller tydligen inte det.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu