Snedvridningen startar inne på redaktionerna | Fria.Nu
  • Sportjournalistiken är en mansdominerad värld. När Zlatan beslutade sig för att bryta sin pressbojkott, var det bara män närvarande.
Fria.Nu

Snedvridningen startar inne på redaktionerna

Förra veckan skrev GFT mycket om snedvriden rapportering kring damidrott, och damfotboll i synnerhet. En granskning av hur de stora sportredaktionerna i Sverige ser ut ger en förklaring. Bara tretton av hundra redaktionsmedlemmar är kvinnor.

Sportjournalistiken är av tradition en manlig värld, även så på GFT:s lilla redaktion. Ett exempel är när IFK Göteborg för några veckor sedan tog emot Djurgården i allsvenskan.

Eftersom det handlade om en toppmatch, vimlade det av sportjournalister från både stora och små redaktioner runt om i landet. Och vart man än såg var det män - yngre, äldre, tunnhåriga - bara män. Nja, inte riktigt. Här och där fanns det också en kvinna, men ungefär lika sällsynt och uppseendeväckande som kvinnor i lumpen.

En undersökning av hur de större sportredaktionerna runt om i landet ser ut, ger en tydlig bild av en ojämn könsfördelning, och kanske en förklaring till att många damidrottare hamnar lite i skymundan.

- Generellt är det så att kvinnor tenderar att visa fram kvinnor i media, så om det är få kvinnor på redaktionerna, så blir det också färre kvinnor som syns i media, säger forskaren Monika Löfgren Nilsson på Institutionen för journalistik och masskommunikation i Göteborg, JMG.

Två motpoler i undersökningen är Norrländska socialdemokraten, NSD, och Göteborgs-Posten. NSD:s sportredaktion består av sex män. GP däremot, är bäst i undersökningen. Där är faktiskt var tredje sportjournalist kvinna.

- Det är ju ingen omedveten satsning, säger sportchefen Sven Svensson. Men det är faktiskt svårt att få in kvinnliga sportjournalister, helt enkelt för att det är så få kvinnor som söker sportjobben. När vi skulle ha in vikarier i somras kom det in 132 ansökningar och bara fem av dem var kvinnor.

Samma röster hörs på andra ställen runt om i landet. I nästan ursäktande ordalag redogör man för förhållandena på sin arbetsplats, men förklarar det också med att det inte heller är särskilt många kvinnor som söker.

Vad denna ojämna könsfördelning kan få för inverkan på sportjournalistiken är en lätt omstridd fråga.

- Personligen tror jag nog att journalistiken kan bli bättre av en jämn könsfördelning, men det är ju inget som har kunnat fastslås i någon undersökning, säger Monika Löfgren Nilsson. Däremot brukar man tala om att det blir nya vinklar och även nya frågor som ställs med kvinnor på sportredaktionerna.

Hon poängterar också att antalet kvinnor inte är så avgörande, utan mer vad de gör för jobb.

- Traditionellt sett när kvinnor har tagit sig in på mansdominerade områden inom journalistiken så får de ofta göra de jobb som männen inte vill göra. Så det kan mycket väl finnas en statusskillnad inne på sportredaktionerna, där kvinnorna står längre ner, säger Monika Löfgren Nilsson.

Sven Svensson på Göteborgs-Posten påpekar dock att det inte finns någon skillnad i kvalitet eller kunnande bland det han kallar 'den nya journalistgenerationen'.

- Det gör ingen skillnad för oss om vi tar in en kille eller tjej. De yngre förmågor som kommer nu är väldigt kunniga, oavsett kön, säger han.

Fotnot: SVT:s och TV4:s sportredaktioner söktes, men hann inte lämna något svar innan pressläggning.

Annons

Rekommenderade artiklar

150 000 kronor och ett Handslag senare

Förra veckan redovisade GFT hur de politiska partierna tycker och tänker i idrottsfrågor, något som retade upp Tito Rojas. Han hävdar att verkligheten ser helt annorlunda ut och att politikernas satsningar är dödfödda om de inte startar i de områden där de ska genomföras. Och även då är det svårt att driva dem.

Barn och unga i fokus för Göteborgspolitikerna

Med ett år kvar till allmänna val ställde GFT två frågor kring idrott till de politiska partierna i Göteborg. Inte oväntat talades det i första hand om barn- och ungdomsidrott, men också en utbyggnad av stadens idrottshallar verkar var populärt.

Sponsring allt större del av klubbens ekonomi

Gamla bilder från sjuttiotalet visar nästan alltid spelartröjor med enbart klubbmärke. Men det är sedan länge en svunnen epok för nostalgiker. I dag gäller det för klubbarna att klara ekonomin, vilket kan ta sig en hel del olika uttryck, när det gäller att få in sponsorpengar.

Göteborgsderbyt tappar folk

De riktigt stora publikfesterna med 40 000 på läktarna verkar vara ett minne blott. Tendensen är tydlig och klar inom fotbollen. Publiken minskar.

Hockey-idolerna ger tillåtelse att snusa

Världsmästerskapen pågår som bäst i Österrike, och unga spelare här hemma följer sina idoler. Men det är mer än idolernas verk på isen som ungdomarna tar efter. En avhandling från Sahlgrenska universitssjukhuset visar att snusandet hos unga ishockeyspelare bland annat har sin grund i vad spelarna i Tre kronor gör.

© 2020 Fria.Nu