• Scraps of Tape.
Fria.Nu

Rätta känslan viktig för Scraps of Tape

MALMÖ. Scraps of Tape är ett av Sveriges absolut främsta postrocksband, har ett oerhört gott rykte som live-band och har nyligen kommit hem efter en runda ute i Europa.

Den svenska postrocksscenen är ju allt annat än fullproppad. Är det något som försvårar situationen för er som band eller har det kanske till och med gagnat er rent konkurrensmässigt?

- Vi känner faktiskt inte att det finns någon konkurrens alls inom 'postrock-scenen' i Sverige. Snarare tvärtom, att det finns en öppen inställning till att göra saker tillsammans och att hjälpa varandra med att fixa gig och så vidare.

Vad har bandmedlemmarna för musikalisk bakgrund? Vilka känslor vill ni förmedla?

- Alla i bandet kommer från ganska olika bakgrunder rent musikaliskt, allt från metal till emo till orkestermusik. Sen har vi ju spelat ihop i lite mer än fem år nu och vi har alla 'växt' med Scraps of Tape som musiker, samtidigt som Scraps of Tape har växt med oss. Alla har också andra projekt vid sidan av, ofta flera olika samtidigt, som gör att Scraps aldrig känns tråkigt.

- Allt kan hända. Våra låtar brukar i regel utveckla sig utan att vi har något att säga till om. Plötsligt står vi där och har en låt som är ljusår från den ursprungliga idén vi hade. Det är nästan mer regel än undantag.

Ni har sång på några spår på 'Read between the lines at all times'. Känner ni någon gång en längtan efter att plocka upp en akustisk gitarr och sjunga en enkel kärlekslåt?

- Vi har inte något uttalat direkt syfte att just de känslorna vill vi förmedla, det är upp till varje lyssnare att själva bestämma vad vår musik ska betyda för dem. Vi hoppas att vi kan förmedla en kreativitet och nyfikenhet i att göra något eget. Samtidigt är det väldigt viktigt vilka känslor som vi själva får när vi spelar, och de känslorna kan förändras från gång till gång. I slutändan gör vi ju framför allt musiken för oss själva och för att vi mår bra av att göra det.

Hur kom det sig att ni spelade in skivan i en liten stuga i Stenskogen och i en lada? Hade det någon inverkan musikaliskt att ni inte befann er i en lyxig studio?

- Vi har alltid spelat in på lite annorlunda ställen. I och med att vi inte har någon direkt lust, ekonomi eller möjligheten till att spela in i en lyxig studio, så har det alltid känts naturligt med annorlunda lösningar. Känslan av platsen man spelar in på kommer alltid att fastna på inspelningen vare sig man vill det eller inte. Därför är det viktigt för oss att den rätta känslan finns på plats innan vi spelar in, istället för att vi ska krysta fram den. Hitintills har vi inte hittat den känslan i en 'lyxig' studio. Men det kanske kommer.

Ni har ett rykte om er att vara ett fantastiskt live-band. Har ni turnerat mycket och vad gör era spelningar så speciella?

- Har vi?! Sjukt roligt att höra! Det är först det senaste halvåret som vi spelat mer och mer live. Vi har kanske gjort runt 40-50 gig sen vi bildades och det har alltid varit viktigare för oss att spelningen känns bra än att vi framfört den fläckfritt rent musikaliskt. Känns det inte bra, är vi inte bra helt enkelt. Det är någonting vi måste leva med.

Många av mina finaste konsertminnen har jag från spelningar av olika postrocksband, Mogwai och Explosions in the sky till exempel. Vad är det som gör den sortens musik till en sådan live-upplevelse och har ni några liknande minnen att dela med er av?

- Precis som vi sa i förra frågan, känslan är så viktig i denna sortens musik för att det ska funka. I vårt fall handlar inte våra låtar om att 'nu spelar vi detta riffet fyra gånger, sen byter vi till det där riffet som vi spelar åtta gånger' och så vidare och så vidare, utan kommunikationen mellan oss avgör oftast allt. Att publiken är i rätt sinnesstämning är också viktigt. Som exempel var de flesta av oss och såg Mogwai för några år i Köpenhamn, och några av oss tyckte att det var fantastiskt medan några av oss tyckte att det var skittråkigt.

Ni inledde er Europaturné på Panora i Malmö den 3 mars. Hade ni erfarenhet av spelningar utomlands och vad gav spelningar där er?

- Denna Europa-turnén var den första gången vi har varit utomlands med Scraps of Tape. Hela turnén var verkligen upp och ner. Redan första resan ner till Den Haag gick bussen sönder första gången och sen hade vi konstanta problem med den. Vid ett tillfälle funderade vi allvarligt på att dumpa den på någon bakgata i Holland och skruva av nummerplåtarna och fixa en hyrbil istället. Som kontrast till detta så var i regel alla spelningarna helt otroliga, och mottagandet vi fick överallt var helt fantastiskt. Som vi pratade om i första frågan så fann vi en otrolig samhörighet och positiv anda hos alla vi bodde hos och spelade med även ute i Europa. Vi knöt kontakter och skaffa otroligt många nya vänner. Vi kommer att försöka ta oss ut så snabbt som möjligt igen.

Fanns det någon särskild anledning till att ni valde att inviga turnén på just Panora och i Malmö?

- Att vi började i Malmö var bara en ren slump, vi känner inte att vi har något bra svar på den frågan, förutom att det var roligt så hade vi faktiskt bara ren tur att Teen Riot kontaktade oss och frågade. Det kändes lite tryggt att få börja 'hemma'.

Vilka städer har ni spelat i, bland annat?

- Turnén nu innefattade Haag och Groningen i Holland, Braunschweig i Tyskland, Louvain och Liège i Belgien och Fredericia i Danmark. Här hemma har vi spelat i bland annat Malmö, Göteborg, Jönköping, Visby, Kalmar, Ronneby, Lund och Emmaboda.

Med er på Europaturnén hade ni Once We Were. Vad har ni att säga om dem?

- Once We Were är helt ärligt ett av de bästa svenska banden idag. Dom är helt underbara människor både socialt och musikaliskt och vi är otroligt lyckliga att vi fick resa och spela med dem. Grejen med OWW är att de växer verkligen som band efter att man börjar lyssna på dem, och dom förtjänar verkligen mycket mer uppmärksamhet än vad dom får. De har så väldigt små, vackra och subtila saker som bygger upp och driver deras musik framåt att man lätt missar det de första gångerna man hör dem. Deras nya material som vi fick höra en hel del på turnén är helt makalöst!! På sista spelningen av turnén, i Lund på Smålands Nation, gick vi ihop med bägge banden till ett storband och körde varsin låt. Det var en otrolig avslutning på resan.

Någon spelning ni är särskilt nöjd med?

- Spelningen i Liège i Belgien var en helt otrolig spelning, annars var Emmaboda-spelningen förra året nog vår peak än så länge. Det var helt magiskt.

Den 16 mars spelade ni på KB efter The Great Swindle, ett samarbetsprojekt mellan scen- och teaterteknologi. Vad innebar detta?

- Vi vet faktiskt inte så mycket om det, vi fick giget av en kompis som pluggar på scentekniker-linjen här på MAH och vi kom och spelade.

Vilka städer står på tur?

- Just nu har vi bara en spelning bokad, och det är på Siesta-festivalen i Hässleholm i slutet av maj. Vi kommer att använda tiden till att jobba på vårt nya album som förhoppningsvis kommer att vara klart framåt slutet av året.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Skivrecensioner

MUSIK. Den här veckan recenseras Monster & Maskiner - Never die!, Björns Vänner - Får ett eget liv, Kung Kodum - Vik din egen krona, bli din egen kung och Doktor Kosmos - Ett enkelt svar:.

Trött kväll på jobbet

Microphones och Woelv kommer snart till Göteborg. Förhoppningsvis har de piggnat till en aning till dess. För när de förra veckan uppträdde i Malmö var de mer än lovligt oinspirerade.

Göteborgs Fria

Skivrecensioner

Recension

Alex Regnér (AR), Anna Miklos (AM) och Fredrik Schützer (FS) recenserar.

© 2024 Fria.Nu