• Mahasen Hussein och hennes döttrar bor på Bredfjällsgatan
Göteborgs Fria

'Det är katastrof här'

Stopp i sopnedkasten, urin i källaren, trasiga maskiner i tvättstugan och sopberg i trapphusen. Hyresgäster på Bredfjällsgatan i Hammarkullen är förtvivlade över att aldrig få hjälp.
- De skiter i folk helt, säger Mahasen Hussein om sin hyresvärd.

Mahasen Hussein kokar ibland nästan över av ilska.

- Vi är många här som har flytt från våra hemländer för att vi har blivit illa behandlade. Då ska vi inte bli illa behandlade här också bara för att några som är svenska tycker att de är bättre än oss, säger hon.

Förut ställde hon ofta upp som tolk när andra hyresgäster behövde prata med fastighetsskötarna, men hon slutade för att hon inte stod ut med de återkommande kränkningarna.

- Folk som inte kan svenska och kanske är analfabeter, dem behandlar de som skit.

När hennes tröskel gick sönder en gång fick hon höra att det berodde på att hon trampade på den i stället för att kliva över.

- Det är som om de antar att man är helt dum, säger hon.

Höghusen på Bredfjällsgatan har länge bollats mellan olika fastighetsspekulanter. För några år sedan köptes ett av dem av Bostadsbolaget som fick lägga miljontals kronor och flera års arbete på att höja det till en acceptabel standard.

Men de övriga åtta husen har fortsatt att vara föremål för spekulation. Vid årsskiftet fick de ny ägare igen, Actas fastighetsfond. Hyresgästföreningen har förhandlat med ägarna som nu har förbundit sig att investera tio miljoner kronor över två år i husen på Bredfjällsgatan och Gropens gård.

- Det har varit flera ägare som inte har sett detta som någon långsiktig förvaltning. De har plockat hem så mycket de har kunnat. De här tio miljonerna täcker definitivt inte allt som behöver göras men det är en väldigt god start, säger Jan Tompowsky som har förhandlat åt Hyresgästföreningen.

Många hyresgäster hoppades att fastighetsskötarna från företaget Newsec skulle försvinna med de gamla ägarna. Besvikelsen blev stor när det blev klart att Newsec fortsätter att ta hand om den biten.

Alla på gården mellan höghusen verkar vara överens: Husen sköts uselt. En klagar på att hissen går sönder hela tiden - senaste gången blev den inte lagad på tre dagar. En annan tycker att trappuppgångarna är äckliga och att låsen borde fixas så att det inte är öppet dygnet runt.

- De måste avskeda allihop och skaffa nytt folk, säger Stephan Paul, som klagar på att han en gång fick betala 268 kronor för att Newsecs personal skulle fixa spisen, när allt som behövde göras var att byta en säkring.

En kvinna som inte vill berätta vad hon heter säger att hon aldrig får någon hjälp sedan hon en gång bråkade med en av företagets

anställda.

I likhet med många av hyresgästerna har GFT inte lyckats komma i kontakt med Newsec. Ingen svarar på numret som man ska lämna

felanmälan på, och inte heller

den ansvarige för området svarar. Presschefen säger att hon ska på lunch och att jag får ringa en annan dag. Sedan slänger hon på luren.

Actas talesman Björn Möller säger att han är medveten om problemen men att man har ett fungerande samarbete med Newsec på många andra platser och hoppas kunna ställa allt till rätta även på Bredfjällsgatan.

- När många hyresgäster flyttar ut så förlorar vi pengar, så vi vore ju dumma om vi inte såg till att våra hyresgäster trivs.

Han vill dock inte svara på om man kommer att utöka antalet fastighetsskötare eller vad pengarna som ska investeras i husen ska gå till.

- Det luktar äckligt, säger Mahasen Husseins dotter Bushra Talal Ismail när vi går genom källaren.

- Ja, det gör det ju alltid här, svarar hennes syster Hanin.

Hemma hos Husseins väninna Marie Hamati är en vägg full med kritstreck som har suttit där sedan hon flyttade in.

- De säger att man inte får nya tapeter förrän efter tio år, men jag har bott här mycket längre, säger hon.

Både Hussein och Hamati fick en gång en lista över vad det kostar att få hjälp med olika saker. En ny knapp till ugnsluckan om den gamla har gått sönder kostar 100 kronor. Spishandtaget likaså. En ugnsplatta kostar 250 kronor. Och så kostar själva arbetet 200 kronor i timmen.

- Det är ju rena tramset, säger Jan Tompowsky från Hyresgästföreningen. Det där ingår ju i hyresvärdens underhållningsskyldighet. Det är reglerat i hyreslagen.

Hamatis största problem är soporna. Allt som oftast är soprummen så överfulla att det stockar sig i sopnedkasten. Hon bor på första våningen och nivån i nedkasten är ofta högre än så.

- När jag klagar säger de att jag får gå upp en våning för att kasta soporna, säger hon.

Det har också hänt att det har samlats sopor i trapphusen. Både Hussein och Hamati klagade en gång när det hände, men det hjälpte inte. Fastighetsskötarna sa att de inte tänkte ta bort soporna förrän de som hade lagt dem där gav sig till känna.

Till slut öppnade Mahasen Husein soppåsarna. Hon hittade brev som avslöjade de skyldiga och gav dem till Newsecpersonalen. Det hände ändå ingenting. Sopbergen låg kvar i flera dagar.

Sahid Ali som jobbar i en butik direkt utanför Hamatis ingång sammanfattar vad alla verkar känna:

- Resten av Hammarkullen är fint, det är bara här det är så här. Det är katastrof här.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Ledarsidor stöder regeringen med 800 miljoner"

Värdet av den PR som regeringspartierna får på ledarsidor i borgerlig media kan uppskattas till minst 800 miljoner kronor om året, menar Sven Elander som har publicerat en uträkning på sin blogg.

Fria Tidningen

När blev det förbjudet att tänka efter?

”Oskyldig tills motsatsen bevisats”, brukar det heta både inom juridiken och pressetiken. Men när den anklagade är en världskändis gäller tydligen inte det.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu