Stockholms Fria

Speglingar i färg från en svunnen tid

Yevonde Cumbers, mer känd som Madame Yevonde, intar något av en särställning bland kvinnliga fotografer från det förra seklet. Under 1930-talet var hon en av de första som experimenterade med färgfotografi, med den i dag försvunna Vivexmetoden. Vivexmetoden innebar att tre svartvita separationsnegativ exponerades samtidigt genom ett blått, ett grönt och ett rött filter. Framkallningsprocessen var både tidskrävande och komplicerad, vilket även motivvalen återspeglar. Det är noggrant genomtänkta kompositioner, ofta nära besläktade med måleriets bildspråk.

Sin största framgång nådde Madame Yevonde med bildserien Gudinnor och andra, som också är utställningens höjdpunkt. Under en maskeradbal med antikt tema i London fick hon idén att låta välkända societetskvinnor posera som gestalter från grekisk och romersk mytologi. Porträtten är närgångna och intensiva. De klara färgerna understryker gudinnornas styrka och transparent blå film över lampor och objektiv bidrog till att ge de avbildade ett marmorlikt utseende. Det finns ett emancipatoriskt drag i bilderna, men också någonting konservativt. Skönheten blir det överordnande syftet, medan frigörelsen mest tycks tjäna ett estetiskt syfte. Samtidigt väcker bilderna frågor.

Madame Yevonde var hängiven suffragett, men de överklasskvinnor hon fotograferade befann sig fjärran från hennes feministiska och socialistiska sympatier. Madame Yevondes gudinnor inbjuder till spekulation, och det är lätt att försöka läsa in allegoriska dimensioner i dem.

Andra världskrigets utbrott innebar slutet för Vivexmetoden, då krigsindustrin gjorde anspråk på de kemikalier som framkallningen krävde. Madame Yevonde tilltalades aldrig av de nya färgkopieringsmetoder som kom efter kriget, och arbetade fram till sin död 1975 med svartvitt fotografi.

Fakta: 

Fotografi
'Be original or die' - Madame Yevonde

Plats: Kulturhuset, Galleri 3

Fotografi
'Be original or die' - Madame Yevonde

Plats: Kulturhuset, Galleri 3

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Suverän Pirinensamling

När Kvarteret Kniven, en samlingsvolym över Joakim Pirinens 1980-tal, kom 1989 utnämndes den av Expressens kulturredaktion till årtiondets bästa svenska bok. När Galago nu, 20 år senare, ger ut en nyutgåva har originalets redan imponerande 256 sidor utökats till 416 för att kunna härbärgera även delar av Pirinens 1990-talsproduktion.

Fria Tidningen

Världspolitiken som tragedi och fars

På världssamfundets politiska arena utspelas en maktkamp mellan hökar och fredsduvor. USA:s president och Storbritanniens premiärminister vill kriga, men måste först besegra motståndet inom de egna administrationerna. Och mitt i denna konflikt hamnar Simon Foster (Tom Hollander), en brittisk biståndsminister som har mycket att lära om mediehantering.

Fria Tidningen

Med litteraturen som livlina och försoning

”En av de verkligt stora grafiska romanerna, jämförbar med Marjane Satrapis Persepolis eller Art Spiegelmans Maus”, skriver förlaget om Alison Bechdels Husfrid, som tre år efter utgivningen i USA nu iklätts svensk språkdräkt. Det är ett minst sagt anspråksfullt påstående, och det gjorde mig redan från början skeptisk.

Uppsala Fria

Bromander låter tuschen styra intensiteten

Henrik Bromander, som för Fria Tidningars räkning nu tecknar serien Kidnappningen, har gjort skönlitterär debut. Och med risk för att låta viktig – något man kanske undantagsvis kan tillåta sig då man följt en upphovsmans produktion (nästan) från början – är Det händer här i stort sett exakt vad jag väntat mig.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu