Fria.Nu

Sportkrönika

Efter månader av tester är det dags för Formel 1-stallen att rada upp sina dyrgripar på startlinjen igen. I morgon avgörs nämligen det första loppet i årets världsmästerskap i Australien. Tävlingarna fortsätter sedan under våren, sommaren och hösten i olika världsdelar. En fråga är åter om Michael Schumacher i sin Ferrari ska döda spänningen redan i början, vilket varit fallet de senaste åren. Just Ferraris överlägsenhet har varit Formel 1-cirkusens största problem.

Men trots avsaknaden av spänning verkar många människor intressera sig för loppen - även i Sverige. Formel 1 är bilsportens mest spektakulära tävlingsform och TV 4 har sänt loppen år efter år trots att det inte funnits några svenska stjärnor.

Men samtidigt som Formel 1 är motorsportens mest glamorösa tävlingsform är det den kanske mest stötande formen med tanke på bilarnas miljöegenskaper och bränsleförbrukning. Bilarna har motorer på cirka 900 hästkrafter, når över 300 kilometer i timmen och drar i storleksordningen tio gånger mer bränsle per mil än vad vanliga personbilar gör.

Förra veckan läste jag om det holländska företaget Formula Zero som tänker utveckla en bränslecellsdriven tävlingsbil för kartklassen. Målet är att kunna ställa upp i Formel 1 om sju år.

Bränslecellstekniken - som bland annat SL testat i några bussar men förkastat på grund av kostnaderna - har länge betraktats som framtidens teknik. Framtiden har dock den egenskapen att den inte finns ännu - och under tiden får man hitta andra lösningar. För motorsporten kunde ekonomisk körstil vara en intressant fråga.

Ekonomisk körstil kanske låter som ett skämt när det gäller fartfesten Formel 1 men behöver inte vara det. Chris Bowers, som är sportreporter vid BBC och dessutom trafikmiljöexpert, har i ett öppet brev till Formel 1-basen Bernie Ecclestone föreslagit att drivmedelsförbrukningen under loppen skulle begränsas kraftigt. Ett syfte med förslaget är att propagera för bränslesnål bilkörning, och ett annat att göra tävlingarna mer spännande.

Jag vet inte om Eccle-stone har brytt sig om förslaget - antagligen krävs det bra mycket starkare opinion för att ändra på tävlingsreglerna i formelcirkusen. Men att det ändå går att påverka Formel 1 visas av att arrangörerna blivit tvungna att ta bort tobaksreklamen i samband med tävlingarna.

Det finns dock motortävlingar som bara handlar om att köra bränslesnålt. Ett exempel är ECO-Run-tävlingarna som ordnats de senaste åren. Den gamle Formel 1-föraren Reine Wisell är en av stjärnorna i dessa 'ekonomirallyn'. Med en standardbil (diesel) har han nått en medelförbrukning på under 0,3 liter per mil. Imponerande!

Om motorsporten kunde inspirera vanliga bilförare att köra mer ekonomiskt kunde miljövinsten bli stor. Genom en kort kurs i så kallad eco-driving kan en genomsnittlig bilförare minska bränsleförbrukningen - och därmed även utsläppen - med cirka 10 procent.

ECO-Run är en nära nog okänd tävlingsform - inte minst om man jämför med Formel 1. Men det bästa vore om Formel 1 och motorsporten i övrigt kunde lära sig något av de mer miljöanpassade motortävlingarna.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Man behöver återhämtning

Hälsoredaktör Jarmo Juhani Riihinen går mot nya utmaningar och önskar alla läsare välbefinnande och god hälsa.

Möjligt att bromsa åldrandet?

Vissa teknikoptimister tror att en accelererande teknisk utveckling ska lösa problemen med sjukdomar och åldrande. Men i praktiken är det långt kvar till att människor kan bli odödliga.

Därför behöver vi mindfulness

HÄLSA Något som är lika 'inne' som grönt te, vilket artikeln Grönt te tros kunna hjälpa mot diabetes handlar om, är mindfulness och andra mentala träningsformer. Till exempel när jag för ett par år sedan ville skriva in mig på en meditationskurs gick det inte - det var fullbokat flera månader framåt.

Samhällsansvaret är misstolkat

Det finns en aspekt på samhällsansvar som de flesta inte tänker på när de lägger sin kraft på protester mot kraftvärmeverk och mobilmaster: samhällets ansvar för att skapa förutsättningar för ett hälsosamt liv, skriver Jarmo Juhani Riihinen.

© 2024 Fria.Nu