Fördjupning


Lina Edberg
Fria.Nu

Tydlig uppdelning mellan pojk- och flickkläder i klädaffärerna

Går man in i en barnklädesaffär är uppdelningen mellan pojk- och flickkläder ofta tydlig. SFT har pratat med Kapp Ahl, Hennes & Mauritz, Lindex och Guppi.

Inget av företagen har någon kollektion som är gjord som en unisexkollektion. Guppi säljer dock overaller som passar lika bra till både pojkar och flickor. Alla affärerna har någon kollektion med basplagg som ska vara mer neutrala. De är inte så tydligt flickiga eller pojkiga.

- Är man en kund som vill ha en rosa tröja till sin pojke så kan man hitta det på flickavdelningen, säger Anna Bredberg på Kapp Ahl.

I övriga kollektioner skiljer sig både färgval och passform mellan killkläder och tjejkläder. Inte mist är symbolerna på kläderna olika. Även om det finns till exempel röda tröjor till pojkar och blå till flickor så finns det ofta något annat som markerar vilken grupp de är gjorda för. Det finns en tydlig övervikt på rosa och lila på flickavdelningarna, färger som i stort sett inte förekommer alls på pojkavdelningarna.

- Flickorna vill ha mer rosa och pojkar vill ha lite sportigare kläder, säger Maja Posse på Lindex.

- Det är också ett sätt att göra det tydligt för kunden att hitta det de söker i butiken, säger Liv Asarnoj på Hennes & Mauritz.

Alla företagen understryker att det är marknaden som styr. De köper in det som konsumenterna efterfrågar.

- En fyraåring som väljer själv, hon vill ju ofta vara söt, säger Magnus Engdahl som är inköpare på Guppi. Och föräldrarna har ofta bestämt sig för att min flicka ska vara söt och min pojke ska vara tuff.

På Kapp Ahl testade de att ta in Hawaii-mönstade T-shirts till pojkar.

- Vi tog in mycket blommor till pojkar. Vi fick rea alltihop. Hade vi satt på en flamma i stället så hade vi sålt hur mycket som helst. Efterfrågan finns, men den är inte tillräckligt stor. Vi har inte råd att ta in saker som inte säljer, säger Anna Bredberg.

När jag frågar om det inte även är så att de, som stora klädföretag, styr efterfrågan får jag lite olika svar.

- Föräldrarna har ett ansvar att bryta trenden också. Vi har ett komplement. Då kan föräldrarna välja till exempel en röd tröja i stället för en blå till en pojke, säger Maja Posse på Lindex.

Anna Bredberg på Kapp Ahl tror att det främst är andra faktorer som styr hur kunderna väljer.

- Barnen påverkas mycket av samhällsinfluenser. Vad visar tv? Hur ser våra popgrupper ut? Och de påverkas av vad föräldrarna tycker. Våra influenser är trender, hur folk går klädda, hur det ser ut på gatorna. Kunderna tar också influenser därifrån, säger Anna Bredberg.

- Det är föräldrarna som tar det slutgiltiga beslutet, säger Magnus Engdahl på Guppi.

Han kan också se att det är större skillnad på kläderna till pojkar och flickor nu än för kanske fem-sex år sedan. Det har blivit ännu viktigare för deras leverantörer att göra en uppdelning. Själv medger han att han inte önskar att det ska förändras. Det säljer betydligt bättre såhär.

- Om vi har ett prinsesstema så är det ofta en försäljningssuccé, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Så länge jämställdheten rör sig åt ett håll har vi ett problem'

Marcus Jahnke vill vidga barns handlingsutrymme. Även pojkar ska kunna välja glittriga kläder i mjuka material. Och en tuff tjej med dödskallar och dinosaurier är väl inte fel?
Utifrån sådana tankar utarbetade Marcus Jahnke sitt examensarbete. Nu är en rosa-turkos-grå barnkollektion färdig. Vi tog med oss Agnes och Viggo för en första provning.

© 2024 Fria.Nu