Ny ishockey gör succée | Fria.Nu
Fria.Nu

Ny ishockey gör succée

Där de svenska damerna tog brons i OS för två år sedan, var det inte bara en sportslig framgång. Vinsten gav även resultat i form av nya spelare. Antalet lag i damernas ishockeyliga har sedan dess ökat med femtio procent.

I dag finns det 49 lag med tjejer som spelar ishockey i Sverige. För två år sedan fanns det bara 30. Lars Gustafsson är ansvarig för damlandslaget. Han säger att ishockeyförbundet hade försökt att få damishockeyn i Sverige att växa. OS-bronset i Salt Lake City gjorde att tillväxten gick snabbare.

- Framgången i OS gjorde att många tjejer fick idoler och förebilder som damishockeyn inte hade haft förut, säger han.

Förutom de 49 damlagen finns det också väldigt många flicklag. I Sverige finns det nu nästan

3 000 damer och flickor som spelar ishockey. Men alla dam- och flicklag spelar inte i damishockey. En del lag spelar i pojkserier för att få spela matcher. Och vissa tjejer spelar både i pojk- och flicklag.

- Det finns faktiskt ingen regel som säger att pojkar och flickor inte får spela ihop. Men de brukar skiljas åt när pojkarna blir 15-16 år och får mer muskler och blir starkare, säger Lars Gustafsson.

En sak som skiljer herrhockey och damhockey är tacklingarna. Herrarna får köra på varandra, men damerna får bara glida på varandra sida mot sida. Däremot får damerna gärna kasta sig ner och täcka hårda skott.

Den stora ökningen av spelare och lag märks mest i Stockholmsområdet. Men även runtom i landet växer damishockeyn snabbt. Till årets säsong finns tre helt nya lag i Norrköping, Linköping och Helsingborg. Flera av klubbarna i herrarnas elitserie har också damlag.

De bästa lagen finns i Stockholm. Sedan SM-slutspelet startade 1988 är det bara lag därifrån som har vunnit guld. Och Lars Gustafsson tror att det blir så även den här säsongen.

- Det kommer nog att ta ett eller två år till innan de andra lagen ute i landet hinner ikapp. AIK och Mälarhöjden/Bredäng är fortfarande en klass bättre, säger han.

Årets säsong startar i slutet av oktober. Lagen runtom i landet spelar i fem olika regionala serier. Lagen i Norrland spelar i en serie, och lagen i södra Sverige i en annan. De bästa lagen går till SM-slutspel. Det avgörs i mars nästa år.

Eftersom damhockeyn är en sport som inte funnits så länge, så är det stora skillnader mellan lagen. De bästa vinner väldigt enkelt över de mindre bra. Och i samma lag kan det finnas en landslagsspelare och en som precis har börjat åka skridskor. Därför är de olika serierna väldigt olika. Den östra divisionen innehåller många lag från Stockholm. Där är många lag bra. Därför får fyra av de lagen plats i SM-slutspelet.

Efter att SM-medaljerna har delats ut i mitten av mars nästa år, är det dags för årets höjdpunkt. Sverige är värd för de 9e världsmästerskapen i ishockey för damer. Mästerskapet kommer att spelas i Linköping och Norrköping.

Det lag som arrangerar ett mästerskap, brukar ha fördel av att vara hemmalag. Sverige kan behöva det när de ska möta USA och Kanada. De nordamerikanska damerna är nästan alltid favoriter till att vinna VM och OS.

Annons

Rekommenderade artiklar

Snedvridningen startar inne på redaktionerna

Förra veckan skrev GFT mycket om snedvriden rapportering kring damidrott, och damfotboll i synnerhet. En granskning av hur de stora sportredaktionerna i Sverige ser ut ger en förklaring. Bara tretton av hundra redaktionsmedlemmar är kvinnor.

150 000 kronor och ett Handslag senare

Förra veckan redovisade GFT hur de politiska partierna tycker och tänker i idrottsfrågor, något som retade upp Tito Rojas. Han hävdar att verkligheten ser helt annorlunda ut och att politikernas satsningar är dödfödda om de inte startar i de områden där de ska genomföras. Och även då är det svårt att driva dem.

Barn och unga i fokus för Göteborgspolitikerna

Med ett år kvar till allmänna val ställde GFT två frågor kring idrott till de politiska partierna i Göteborg. Inte oväntat talades det i första hand om barn- och ungdomsidrott, men också en utbyggnad av stadens idrottshallar verkar var populärt.

Sponsring allt större del av klubbens ekonomi

Gamla bilder från sjuttiotalet visar nästan alltid spelartröjor med enbart klubbmärke. Men det är sedan länge en svunnen epok för nostalgiker. I dag gäller det för klubbarna att klara ekonomin, vilket kan ta sig en hel del olika uttryck, när det gäller att få in sponsorpengar.

Göteborgsderbyt tappar folk

De riktigt stora publikfesterna med 40 000 på läktarna verkar vara ett minne blott. Tendensen är tydlig och klar inom fotbollen. Publiken minskar.

© 2020 Fria.Nu