Japanska lärare blottlägger identitetskris | Fria.Nu
Fria.Nu

Japanska lärare blottlägger identitetskris

Nära 60 år efter det att Japan avsvor sig den militarism som fick katastrofala följder under andra världskriget, har landet fortfarande svårt att hitta en ny identitet. Det visar sig bland annat genom det gräl som nu har blossat upp om nationalsången i skolorna.

Tokyo (IPS) Nyligen beordrades nästan 250 lärare i Tokyo att genomgå 'återutbildning' som straff för att de vägrat sjunga Japans nationalsång vid skolavslutningen.

Många av de symboler som kännetecknar den period då Japan styrdes av militären finns kvar i landet - kejsaren, flaggan och nationalsången till exempel, men deras status har avsiktligt tillåtits vara vag.

Det var till exempel så sent som 1999 som den uråldriga dikten Kimigayo åter officiellt blev Japans nationalsång, efter att ha varit det före kriget. Men många japaner är fortfarande emot sången, som uttrycker en önskan om att kejsaren ska härska 'i all evighet'.

I år bestämde, trots motståndet, Tokyos stadsstyre att Kimigayo ska sjungas i början och i slutet av varje läsår.

50-åriga Yasunao Hoshino, lärare vid Toritsu Hoya High School, är en av de 250 lärare som tvingats till gå i 'återutbildning' den här månaden.

Hoshino förklarar att hon under lång tid har ansett att det går emot hennes principer om pacifism och individuell frihet att stå upp under nationalsången.

- Det var inte något enkelt beslut att sitta kvar i min stol då rektorn beordrade alla att stå upp och sjunga nationalsången. Det gjorde ont i magen, men jag kunde bara inte lyda en order som går emot det som jag tror på så djupt.

Hoshino och två andra lärare som inte ville sjunga nationalsången fördes genast ut ur lokalen av inspektörer som hade skickats ut av staden, just för att spana efter

lärare som vägrade stå upp under nationalsången.

De lärare som protesterade har också rapporterat om att deras löner sänktes efteråt. Och några av dem säger att de har fått ta emot ständiga förolämpningar från sina överordnade, vilket har fått dem att säga upp sig.

45 lärare deltog nyligen i sin första lektion i 'återutbildningen'. Vid en presskonferens efteråt sa engelskläraren Toru Kondo att de tvingades sitta ned i skolbänkar och skriva ner varför de inte stod upp under nationalsången.

- Många av oss skrev inte ned någonting. Vi gick därifrån och blev varnade för att vi kunde utsättas för fler bestraffningar, berättade Kondo för mediauppbådet.

Advokaten Bunya Kato, som

arbetar för lärarna, säger att den kontroversiella utbildningen vanligtvis beordras åt lärare som har anklagats för sexuella trakasserier eller som har alkoholproblem.

- Det är en slags påtvingad patriotism, och det påminner om krigstiden, då medborgarna kontrollerades av militärregimen.

Den före detta rektorn Kiyoshi Tanifuji säger att konflikten också berör en öm punkt i Japans historia, eftersom den belyser Japans ansvar för det som hände under kriget - ett tabubelagt ämne inom efterkrigstidens utbildning.

Men en del japanska lärare har faktiskt varit några av de få som har vågat tala om de mörka sidorna av landets förflutna som imperium. Genom att ignorera skolböckerna, som inte ger utrymme för någon debatt om Japans ansvar i andra världskriget, har lärarna fört fram sina pacifistiska värderingar.

Annons

Rekommenderade artiklar

Konflikter bromsar klimatarbetet i Afrika

Den afrikanska kontinenten har stora behov av gröna investeringar som kan minska utsläppen och motverka klimatförändringarnas effekter. Men instabilitet, väpnade konflikter och byråkrati förhindrar investeringarna i många länder. 

Lycka på schemat i Indien

I måndags lanserades en ny utbildningsreform i Indien. Läroplanen som presenterades av Dalai Lama har som syfte att utbilda eleverna i lycka och glädje.

© 2020 Fria.Nu