Fria.Nu

Mer koldioxid trots att bilarna är mer miljövänliga

Bilarna släpper ut mindre än någonsin. Trots det ökar utsläppen av koldioxid från trafiken. Vad är problemet? Regeringen och oppositionen skyller på varandra.

– Det är bra att vi köper miljöbilar och använder mer biobränslen. Men samtidigt finns det fler bilar. Och det är ingen slump. Folk blir rikare, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.Förra året ökade trafiken med personbilar med tre procent. Transporterna med bussar och lastbilar med sex procent. År 2002 ökade trafiken ännu mer. Därför ökar utsläppen av koldioxid.Vägverket vill stoppa de stora utsläppen av koldioxid. De vill att bilisterna ska använda mer biobränsle. De vill också att kollektiv-trafiken ska bli bättre.– Det måste bli enklare, snabbare och mer bekvämt att resa kollektivt, säger Lars Nilsson.

Sverige har ett klimatmål. Man har bestämt att koldioxid-utsläppen 2010 ska vara lika stora som de var 1990. Det kan bli svårt att lyckas. Utsläppen har ökat med tolv procent sedan 1990. Och om ingenting blir annorlunda så kommer trafiken att släppa ut två procent mer per år de närmaste åren.

Mikael Gustafsson från vänsterpartiet arbetar med trafikfrågor i riksdagen. Han tycker att kollektivtrafiken är viktig för att minska koldioxidutsläppen.– Vi måste bygga städerna annorlunda. Vi behöver bo närmare varandra. Sedan kan man få mer och bättre kollektivtrafik.Den förra regeringen ville införa kilometerskatt för att minska utsläppen.– Om man har kilometerskatt kommer transportföretagen att förlora pengar på att ta onödiga omvägar, säger Mikael Gustafsson.

Men det blir svårt att nå klimatmålet om två år?– Ja, med den här regeringen blir det svårt. De tar inte frågan på allvar, säger Mikael Gustafsson.

Kenneth Hultgren från centerpartiet är pressekreterare åt infrastrukturminister Åsa Torstensson. Han håller inte med, utan tycker att regeringen är bra på miljöfrågor– Nu försöker vi lösa de problem som den förra regeringen har skapat. Vi rustar vägarna i landet eftersom 80 procent av kollektivtrafiken går där. Det är den största satsning som gjorts på vägunderhåll.

I årets budget finns 1,2 miljarder kronor som ska användas till vägunderhåll.– I september kommer regeringen att ge förslag till riksdagen. Då kommer vi att ge många förslag på hur utsläppen ska minska, säger Kenneth Hultgren och fortsätter:– För oss är det viktigt att minska utsläppen från vägtransporter.

Men att nå klimatmålet om två år blir tufft?– Ja, förra regeringen gjorde ju inte så mycket åt det. De gjorde inte sin hemläxa.Lätt svenska: Petra Hansson

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Alltjämt stor efterfrågan på burägg

Sex miljoner ägg i timmen beräknas svenskarna stoppa i sig bara på påskafton. Av dessa kommer två av fem ägg från burhöns. Där har varje höna i genomsnitt en yta av ett A4-papper att röra sig på. ”Skippa äggen i påsk”, säger Linda Björklund på Djurens rätt.

Fria Tidningen

Censur av barnporr omdiskuterat förslag

EU-kommissionären Cecilia Malmströms förslag att censurera barnpornografi på nätet har inte tagits emot med öppna armar. Kritiker hävdar att förslaget är verkningslöst och öppnar upp för mer nätcensur.

Fria Tidningen

Kärnkraftsfrågan en strid på kniven

Aktivister från Greenpeace samlades för att demonstrera mot regeringens kärnkraftsproposition. ”Förslaget förlänger kärnkraftverkens livstid med minst 120 år”, säger Ludvig Tillman på Greenpeace.

Fria Tidningen

”Lotsar” får provision om de hittar jobb åt flyktingar

Nyanlända flyktingar ska så snabbt som möjligt ut i arbetslivet. Det är målet när regeringen flyttar över jobbansvaret från kommunerna till Arbetsförmedlingen vid årsskiftet. Trots kritik mot att så kallade lotsar får provision om de hittar jobb åt nyanlända ger oppositionen förslaget försiktigt stöd.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu