Göteborgs Fria

Gratis kollektivtrafik för pensionärer skapar debatt

Sedan nyårsdagen åker alla göteborgare över 65 år gratis med kollektivtrafiken i kommunen. Men i dag höjs flera biljettpriser för andra resenärer. Nu höjs röster för att fler grupper, eller alla, ska få åka gratis. Men några sådana planer finns inte hos kommunledningen.

För två veckor sedan godkände Västtrafiks styrelse kommunstyrelsens beslut att personer över 65 år ska få resa gratis. Västtrafik är inte ett kommunalt bolag, utan det delägs av Västra Götalandsregionen och av de 49 kommunerna i Västra Götaland. Därför är det nu Göteborgs kommun själva som träder in och finansierar gratisresorna. Detta görs under samma vecka som Västtrafik höjer priserna för övriga resenärer med i snitt fem procent.

Firas Almesri (mp), ledamot i kommunfullmäktige, menar att det är ett bra initiativ att äldre nu får åka gratis, men menar att kollektivtrafiken borde vara avgiftsfri för alla. Detta dels för att fler ska byta bilen mot kollektivtrafiken, och dels för att det finns andra grupper i samhället, förutom ålderspensionärer, som är i samma behov av billigare eller gratis kollektivtrafik.
- Ungdomar och människor i utsatta områden har inte heller alltid ekonomiska möjligheter att åka in till stan. Vissa tycker att det kostar för mycket pengar att finansiera en avgiftsfri kollektivtrafik, men man måste sänka priserna för att locka folk att resa.
Annelie Hulthén (s), kommunalråd och ordförande i trafiknämnden, håller inte med om att andra grupper också borde få resa avgiftsfritt.
- Ungdomarna har ju fått sitt, vi införde ungdomsrabatten tidigare och har sänkt priset på månadskort. Och skolbarnen åker ju gratis till och från skolan.
I Miljöprogrammet för trafiken i Göteborg står det att kommunen ska försöka ändra göteborgarnas resvanor så att de blir miljövänligare. Men att införa gratis kollektivtrafik är inte nödvändigt för att nå målen, enligt Annelie Hulthén.
- Ingen kommun har så prisvärd kollektivtrafik som Göteborg. Vi har sänkt priser, infört 25 procents rabatt och nu åker pensionärer gratis. Det är oerhört förmånligt, vi vinner varje jämförelse.
Det är dock en sanning med modifikation. Dels på grund av Västtrafiks prishöjningar i dag och dels på grund av att flera kommuner redan har billigare kollektivtrafik än Göteborg.
I Norrland håller just nu en rad kommuner på att införa nästintill gratis kollektivtrafik, enligt Anna Hövenmark (v), kommunalråd i Jokkmokk. Till exempel får invånarna i Jokkmokk betala 100 kronor för ett årskort, i ett försök som pågår till augusti i år. Det har lett till att allt fler lämnar bilen hemma till förmån för kollektivtrafiken.
- Det har nästan gått för bra, säger Anna Hövenmark och skrattar.
Allt fler kommuninvånare lämnar bilen hemma till förmån för bussen, och Anna Hövenmark hoppas att de billiga resorna även kommer att fortsätta efter försökstidens slut.
- Det hoppas jag innerligt, säger hon. Det handlar om att bryta mönster, här uppe är många vana vid att åka bil på grund av de långa avstånden, de tror inte att det är möjligt att åka buss. Men de ekonomiska incitamenten kan ändra beteenden.

Att diskutera gratis kollektivtrafik hör dock inte till vardagen inom Göteborg stad. En sökning i kommunens arkiv visar bara ett ytterligare sådant ärende. I september 2005 beslutade ungdomsfullmäktige att de ville att all kollektivtrafik skulle bli helt gratis. Det resulterade i ett möte med Västtrafik, trafikkontoret och trafiknämnden, där diskussionen kom att handla om huruvida ungdomarna ville ha gratis eller miljövänlig trafik, enligt Eva Looström, planeringsledare för Ungdomsfullmäktige. Med det menades att det bästa för miljön inte behöver vara billigare priser, utan att det snarare kan vara fler turer som behövs.

Firas Almesri ser dock ingen konflikt mellan gratis kollektivtrafik och förbättringar med fler turer.
- Det är en fråga om finansiering, säger han och lägger fram flera förslag till hur det kan gå till. Två av dem är att höja parkeringsavgifterna och att införa så kallad trängselskatt. Avgifterna skulle sedan användas till att finansiera kollektivtrafiken. Ytterligare ett förslag är att spara in på vägbyggen.
- Det kostar mycket att bygga om vägar och underhålla dem. Om man minskar utgifterna för vägarna kan man istället lägga pengarna på kollektivtrafiken. Det gör att fler åker kommunalt istället för att åka bil, och det är hållbart och lönsamt långsiktigt.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Så kan #metoo påverka arbetslivet

MeToo

”Det kommer alltid att finnas en före och efter #metoo” – Fria pratar #metoo och arbetsrätt med två fackliga experter.

Fria Tidningen

Här är alla metoo-upprop

MeToo

49 yrkeskårer och andra grupper vittnar om sexuella trakasserier ­– här är hela listan.

Fria Tidningen

Forskare kräver nytt klimatmål

2 eller 1,5 grader. Det kan låta lika men innebär stora skillnader när det gäller den globala uppvärmningen, visar ny forskning.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu