Fortfarande dör många i trafiken
Vägverket arbetar för att minska trafikolyckorna i Sverige. Deras arbete kallas noll-visionen. Men trots arbetet med nollvisionen dör fortfarande cirka 500 personer i trafiken varje år.
Förra året dog 470 personer i trafikolyckor. År 2006 dog 445 personer i trafiken. Cirka 4 000 personer blev svårt skadade i trafikolyckor.Regeringen beslutade om nollvisionen 1997. De bestämde att man skulle försöka minska olyckorna. Man skulle jobba lång-siktigt. 2007 skulle högst 270 personer dö i trafikolyckor.Mest är det Vägverket som jobbar med nollvisionen. Vägverket har byggt om vägar för att de ska bli säkrare. Vägverket har informerat om hur man ska göra i trafiken: använda bilbälte, köra nykter och inte köra för fort. Ändå dör lika många. Varför?Det är bra tider i Sverige. Fler har råd att köpa bil. Det blir fler bilar på vägarna. Men olyckorna beror inte bara på det, säger Jan Sandberg på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF.– Man måste göra mer för att färre ska dö, säger han till Dagens Nyheter.
Jan Sandberg säger att polisen måste få mer pengar så att de kan vara ute på vägarna mer. Han tycker att samhället ska ge mer pengar till trafik-säkerhet.I år gäller nya hastighetsgränser. Vägverket och kommunerna får välja mellan fler olika hastigheter. Tidigare fanns hastighetsgränserna 30, 50, 70, 90 och 110 kilometer i timmen. I år kommer även skyltar med 20, 40, 60 och 100. På motorvägar får man köra 120 kilometer i timmen.Med fler hastighets-gränser tror man att fler kommer att köra lagom fort. Då kommer också att trafiken bli säkrare.Lätt svenska: Malin Bergendal